tussenstandje reis - Reisverslag uit Bocas del Toro, Panama van Nelleke Steverink - WaarBenJij.nu tussenstandje reis - Reisverslag uit Bocas del Toro, Panama van Nelleke Steverink - WaarBenJij.nu

tussenstandje reis

Door: nelleke

Blijf op de hoogte en volg Nelleke

14 December 2013 | Panama, Bocas del Toro

Hi iedereen,

Ik ben ondertussen al weer in een heel ander deel van het land. Na de bergen van El Valle de Anton, heb ik een lange reis gemaakt naar een landpunt aan het zuiden naar een plaatsje genaamd Santa Caralina. Dwars door lage heuvels en velden vol met koeien en paarden ranches. Net als in Costa Rica wordt hier van alles op het paard gedaan (alhoewel ze zo klein zijn dat ze meer pony's zijn. Toch stoer hoor, al die mannen met machettes, laarzen, hoeden en gebruinde lijven. Ach, wat heerlijk om weer in een land te zijn waar mannen er uit zien als mannen ;-)

Helaas was ik op de verkeerde tijd van het jaar in Santa Caralina want in een andere tijd komen de walviseen langs in hun trek naar andere wateren. Ach, het was zo ook leuk genoeg. Heerlijk in een hutje op een berg, kijkend over de Baya de Estero. Prachtig! Helaas had mijn hutje alleen een bed en moest ik voor de badkamer naar buiten maar op dit soort plekken maakt het niet veel uit. Je bent toch zout van het water de hele dag! De andere gasten - ja, deze was een keer volledig geboekt- kwamen voor het surfen en hoewel de golven niet veel voorstelden werd er hard geoefend (en gevallen - altijd leuk om naar te kijken!). Na anderhalve dag op het strand en in het water was van alles verbrand en was ik het niets doen ook wel weer zat dus was blij toen ik de volgende dag weer vertrok naar Boquete- een plek waar IEDEREEN naar toe gaat voor 'hiking' en vogeltjes kijken!

Het is een prachtige rit geweest, dwars door het land en de grote wegen vermijdend. Ging nog even dwars door een politie controle heen en zat bijna in de cel..... Ik zag wel dat er een controle post was maar dat is meestal voor vrachtwagens dus ik reed er rustig doorheen, kijkend of iemand aangaf dat ik moest stoppen. Omdat niemand dat deed, reed ik door. Toen begonnen er ineens twee te schreeuwen: HE! Ik in zijn achteruit en in mijn mooiste spaans ' los siento' en starlende lach de schade wat beperkend. Paspoort, rijbewijs en check van de achterbak (inclusief openmaken van koffers!). Ze vonden het maar WAT leuk om me aan te houden en te ondervragen ' waar gaat u naar toe en waarom?' Uiteindelijk kreeg ik grote smiles terug en mocht in doorrijden.
Boquete is een schattig dorpje in de bergen, ,met een echt spaans aanvoelend (voor het eerst) pleintje in het centrum. Eerste stadje met winkeltjes en nu ook enkele kleine stalletjes van indianen met zelf gemaakte souvenirs - heb dus meteen maar wat de economie gesponsord ;-) Mijn hotel lag mooi, op een berg en dit keer had ik een enorme! slaapkamer, met alles er op en er aan (zelfs wifi en kavel tv - helaas weeeeeeeeeer geen warm water ;-(

Als je niet van hiking en om 4 uur 's morgens opstaan houdt dan is er niet zo veel te doen echter. Heb mijn dag in Boquete echter wel door kunnen komen met een ritje door de bergen (inclusief watervallen), een TE GEKKE tuin, super sonische lange lunch in een mexicaans tentje (voor het eerst in mijn leven 'mole' gegeten: heerlijk!- twee Panama biertjes erbij, spaans krantje en mevrouw was het haasje!, en toen als afsluiting nog naar een TE GEKKE tuin geweest die volstaat met allerlei artikelen die niet meer gebruikt worden maar nu als planter weer dienst doen. Echt super leuk!

Vanmorgen de rit dwars door de grote bergketen gemaakt die over de grens met Costa Rica gaat (dwars door de wolken heen!) en toen aan de andere kant er weer uit (noordkust). Bestemming was de eilanden groep Bocas del Torro en dat betekende o.a. auto parkeren in Almirante (stad waar de boten vandaan vertrekken) en een ritje per boot. Zit nu in mijn lekkere hotelkamer die zich boven het water bevindt - heb vanmiddag lekker gezwommen en een lange trip gemaakt met een kayak - SUPER. Morgen twee duiken maken en dan is de middag weer helemaal vrij voor me om te doen wat ik wil.

De afwisseling van een dag (meestal halve dag) rijden en hele dag op de nieuwe bestemming is erg goed als je veel wilt zien maar niet volledig gestoord wil worden van het auto rijden. Afwisseling van dan eens bergen en dan weer water is ook lekker omdat het in de bergen erg regenachtig is en gewoon KOUD en dan een dagje zon en zee is super lekker om weer bij te komen. Panama is echter een super mooi land en iedereen die ik tegenkom is zo vreselijk aardig - gewoon super leuk! Met mijn spaans zo ver gevorderd kan ik nu eindelijk ook echt een gesprekje aanknopen in het spaans en dat ik KIKKEN. Je krijgt ook meteen meer terug! Vandaag voor de tweede keer aangehouden door een politie agent (zelfde verhaal:
paspoort, rijbewijs, waar ga je naar toe etc) maar deze keer kreeg ik ook een waarschuwing dat ik te hard had gereden. OEF! Denk dat als ik geen spaans had gesproken, ik gewoon een bekeuring had gehad. Nu bood hij zelfs aan om voor me uit te rijden zodat ik de pond zou kunnen vinden - lief toch? Maar om nu een stad in te rijden met een politie auto voor je uit.............leek me iets te veel van het goede ;-)

Ik heb de laatste dagen wat foto's gemaakt met mijn telefoon en omdat ik dat kabeltje WEL heb, heb ik deze toegevoegd dit keer. Sorry voor de kwaliteit, maar de echte foto's komen later!


Groetjes allemaal en heel veel plezier met de voorbereidingen voor Kerst!

  • 14 December 2013 - 11:03

    Roos:

    leuk verhaal weer.....
    Alle goeds voor 2014 en sfeervolle kerstdage.

  • 14 December 2013 - 11:04

    Roos:

    sfeervolle kerstdagen....(. moest een n achter, kon het niet meer verbeteren, zie vorige tekst)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Nelleke

Ik ben voor Oxfam Engeland aan het werk in Jakarta voor 6 maanden.

Actief sinds 04 Okt. 2010
Verslag gelezen: 645
Totaal aantal bezoekers 85865

Voorgaande reizen:

06 Oktober 2014 - 05 Oktober 2014

werken en wonen in Indonesie

27 Oktober 2013 - 10 Januari 2014

avonturen in Panama, Central America

14 Oktober 2010 - 31 December 2012

Working and Living in Cambodia

Landen bezocht: