afbouw vakantie - Reisverslag uit Las Lajas, Panama van Nelleke Steverink - WaarBenJij.nu afbouw vakantie - Reisverslag uit Las Lajas, Panama van Nelleke Steverink - WaarBenJij.nu

afbouw vakantie

Door: nelleke

Blijf op de hoogte en volg Nelleke

18 December 2013 | Panama, Las Lajas

Hoi iedereen,

Nou, het laatste (korte) verslag van de vakantie. Zit in de afbouw en de laatste dagen voordat ik weer terug ben in Panama stad.

Het grote plan om van Bocas del Toro via David (tweede stad van Panama) over de grens naar Costa Rica te gaan en daar twee dagen te verblijven in een duur resort in een regenwoud ging helaas niet door. Ach ja, de hele vakantie ging tot nu toe van een leien dakje (nergens echt verdwaald, auto niet in de prak gereden en gezondheid ook nog steeds goed) dus er moest ergens iets verkeerd gaan ;-).

De man die de hostel Bambu in David runt vertelde me dat ik met mijn huurauto de grens niet over zou komen en hoewel ik hem wel geloofde heb ik het er op gewaagd en ben toch naar de grens gereden. Mijn ultieme idee was (als het verhaal waar was) om de auto daar ergens te parkeren, de grens over te gaan en dan een taxi of bus naar het hotel te nemen. Ik wou het echt proberen want het leek me een super bestemming, een lodge in een echt regenwoud in de buurt van Golfito (waar ik de vorige keer toen ik in Costa Rica was naar toe wilde maar toen was het gewoon te ver). Vanaf de grens met Panama is het slechts 45 minuten of zo dus het was een mooie gelegenheid.

Na 40 minuten kwam ik aan bij de grens en trof daar complete chaos aan! Grote rijen wachtende mensen en chaos in layout van het stadje. Het voelde allemaal heel erg raar aan en na een tijdje rondgereden te hebben om te kijken waar ik de auto enigszins veilig kon parkeren werd het onveilige gevoel steeds erger. Uiteindelijk besloot ik dus maar op het op te geven en verstandig te zijn. Als de huurauto gestolen wordt dan ben ik in de aap gelogeerd want je kan er je niet voor verzekeren hier.

Dan moet je dus even snel je plannen herzien en zonder internet in de auto ;-) kwam de optie bij me op om dan maar vervroegd naar mijn volgende bestemming te gaan; Las Lajas. Drie dagen in een bungalowtje doorbrengen en aan het strand flaneren zag ik ook wel zitten. Ik had al aardig veel tijd gereisd en weinig tijd genomen voor echte pauzes dus het was eigenlijk best een aardig idee om even drie nachten op 1 plekje te zitten.

Zit in een resort gerund door Italianen en ze hebben net twee van de drie bungalowtjes afgebouwd, dus ik zit in een compleet nieuw complex. Het is lekker rustig - ben nog de enige gast hier - en dat bevalt prima. Ze hebben een restaurant dat super gewild is bij de lokalen hier en de weinige toeristen, dus 's avonds is er wat meer roering in de tent. Naast een 2 km lang strand is er ook nog een heus Italiaans ijssalon in het dorp! Vrienden van de Italianen die dit resort runnen natuurlijk ;-) Kan zijn ijs aanbevelen aan iedereen! Ik zit hier dus goed en morgen ga ik voor de laatste tussenstop nog even een laatste deel van het land verkennen en dan ben ik vrijdag weer in mijn flatje in de grote stad terug.

In het geheel is de reis een bijzondere ervaring en goed om het hele land te zien en zo veel verschillende mensen te ontmoeten. Panama is prachtig en erg divers in landschappen. Bergen zijn super groen en soms erg koud door de regen en wind en stranden zijn erg lang, mooi en lekker warm door de zon die daar vaker schijnt. Hoewel je natuurlijk erg veel rondom toeristen verblijft (in hotels en restaurants), houden Panamesen ook wel van een uitje en wat vrije dagen doorbrengen in hun eigen land, dus je komt ook veel lokalen tegen en dat is leuk. Mijn spaans is met sprongen vooruit gegaan de afgelopen week en ik ben eindelijk zelfverzekerd genoeg om gewoon terug te praten - ook al maak ik elke grammaticale fout in het boekje ;-) Alle cursussen in Spanje hebben dat niet voor elkaar gekregen, want die focussen erg op grammatica en ik word daar erg onzeker van en vergeet dan gewoon te praten.... Ik heb dit keer gestudeerd met een podcast op de computer, die geheel gericht was op conversatie en dat helpt dus bij mij! Nu ik door deze fase heen ben moet ik me misschien toch ook weer wat aan de grammatica van verleden tijden gaan wagen (hoewel die erg ingewikkeld zijn in het Spaans).

Ik heb nog een paar foto's toegevoegd, maar zoals gezegd; bij terugkomst in Panama Stad heb ik mijn kabeltje weer voor mijn fototoestel en zal ik extra foto's toevoegen.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Nelleke

Ik ben voor Oxfam Engeland aan het werk in Jakarta voor 6 maanden.

Actief sinds 04 Okt. 2010
Verslag gelezen: 463
Totaal aantal bezoekers 85871

Voorgaande reizen:

06 Oktober 2014 - 05 Oktober 2014

werken en wonen in Indonesie

27 Oktober 2013 - 10 Januari 2014

avonturen in Panama, Central America

14 Oktober 2010 - 31 December 2012

Working and Living in Cambodia

Landen bezocht: