tussenstandje Panama - Reisverslag uit Panama-stad, Panama van Nelleke Steverink - WaarBenJij.nu tussenstandje Panama - Reisverslag uit Panama-stad, Panama van Nelleke Steverink - WaarBenJij.nu

tussenstandje Panama

Door: nelleke

Blijf op de hoogte en volg Nelleke

06 November 2013 | Panama, Panama-stad

Hai iedereen,

Nou maar meteen even met de deur in huis vallen: ik kom voorlopig nog niet terug naar Nederland ;-)
Het weer is hier gewoon TE lekker, het zwembad bevalt me prima en ik heb nog nergens een baan gevonden dus kan nog heerlijk vakantie blijven vieren.

Even een werkupdate: De baan bij Greenpeace is niet doorgegaan - ik weet zelf ook nog niet precies waarom niet dus dat is wat frustrerend. Aan de ene kant is het wel goed want ik zag echt wel op tegen het weer moeten settelen in NL in de winter ;-(. Het was echter wel echt de baan die ik wil en ik ben dus ook teleurgesteld dat het niet doorgaat. Ik kijk maar naar de positieve kant: dat ik nu langer in Panama kan blijven en dus echt de tijd heb om hier werk te zoeken. Ik heb mijn cv al naar verschillende bedrijven gestuurd die vacatures in het Engels hadden op websites, dus het is gewoon volhouden en afwachten of er iets uitkomt. Er zijn diverse websites met banen en er zijn HR banen genoeg op mijn niveau maar ze vragen allemaal 'bilingual', dus Engels en Spaans perfect. Heel soms kom ik een baan tegen in een ander land die ik leuk vind, dus ik heb ook wat gesolliciteerd op deze. We zien dus wel wat er uit gaat komen ;-)

Update over Panama stad: Te voet is het een heel gedoe om de stad te leren kennen. Wat het echt spannend maakt is dat het hier regenseizoen is en het dus regelmatig met bakken uit de hemel valt-soms compleet overwacht. NIet zoals in Cambodia, waar je op gezette tijden buien had en het dan weer droog wordt, maar vele buien over de hele dag verdeelt en soms de hele nacht. Je moet dus goed plannen als je gaat lopen en ALTIJD een plu mee! Plu is trouwens ook prima als de zon er volop is, dan is het een zonneschermpje ;-). Ik ben er nog niet helemaal uit hoe de stad in elkaar zit - het schijnt twee oude 'vieja' wijken te hebben, waar ik dan weer niets van snap - maar ik zit in de wijk van de banken dus veel mensen in pak om me heen, heel veel hotels voor bezoekers van de banken (heb zelfs een helipad voor een helicopter voor mijn deur!) en restaurants (nog niets van geprobeerd want dineren in je eentje is nou eenmaal niet geweldig leuk).

Tijdens het wandelen (was weer eens verdwaald) zat ik ineens in een soort bijlmer wijk - zelfde soort flats en vol met afro-amerikaanse mensen. Geweldig sfeertje met was hangend van touwen gespannen tussen de flatgebouwen (hoe haal je dat binnen?), allerhande kinderspeelplaatsen, heel veel kleur, veel bedrijvigheid en muziek. Toch is dit maar een heel kleine groep hier want 80% van de mensen op straat hier is blank - heel af en toe zie je wat vrouwen gekleed in traditionele (indianen) kleren, ik weet nog niet tot wat voor stam ze behoren en wat ze zoal doen in de stad (behalve dingen aan toeristen verkopen).

Informatie over het land en stad is moeilijk te vinden, geen VVV kantoor te vinden en er is niet 1 website die je al de gegevens geeft dus het is zoeken, zoeken, zoeken en zoeken en elke keer levert dat weer wat nieuwe gegevens op. Zo probeer ik een reis te plannen voor in December (dan is het regenseizoen over) om met een auto door Panama te trekken (en misschien een stukje Costa Rica meepakken), maar het kost enorm veel tijd om dat te doen. Het is echter wel erg leuk en het is niet zo dat ik geen tijd heb ;-) Ik ben gewoon te ongeduldig! Ik ga morgen eens op stap om te kijken of ik een scootertje kan huren voor een paar weken, dan kan ik veel meer van de staf bekijken dan nu. De stad is niet heel erg geschikt om te wandelen of fietsen want de straten zijn slecht en het is heel erg heuvelachtig. Maar als ik een moutainbike tegen kom dan is ie mijn!

Updateje taal: Ik heb wat onderzoek gedaan en er zijn wel wat taalscholen hier, maar niets echt in de buurt en ik ben nog niet begonnen met lessen. Ik merk dat ik er nog geen energie voor heb ook en probeer nu op andere manieren mijn spaans te verbeteren. Mischien dat ik later alsnog begin. De Engelse zenders op tv hebben spaanse ondertiteling en die helpen me enorm om te begrijpen hoe gewone spreektaal werkt - even totaal los van alle gramatica lessen die me totaal in verwarring brengen en bij mij een drempel opwerpen om te gaan praten. Daarnaast kijk ik ook zoveel mogelijk spaanstalige series en probeer die te volgen - en dat gaat best goed. Gelukkig praten ze hier spaans in een tempo dat een stuk lager ligt dan in Spanje en ze plakken ook geen woorden aan elkaar dus het is een heel stuk beter te volgen. Ik ben ook weer begonnen met mijn podcasts Spaans en tussen het zwemmen door, liggend in de zon is dat een heel goede aanvulling op al het andere.

Nog een paar foto's voor de afwisseling ;-) en tot horens!!

  • 07 November 2013 - 15:58

    Roos:

    Dacht dat je weer in Nederland was.
    Geniet dan maar lekker van je vakantie....
    Heel veel groetjes,
    Roos

  • 09 November 2013 - 13:31

    Fred:

    Hoi Nelleke,

    Zo te lezen vermaak je je wel!!
    wel te hopen dat je een baan vindt!

    hier wordt het weer winter, met alle ellende van dien.

    Vriend Aad gaat verhuizen en daar zijn we druk mee bezig.

    Groetjes!!!

    Fred en Aad ook natuurlijk!

  • 25 December 2013 - 13:17

    Erna Eskes:

    Beetje late reactie maar ik loop wat achter met de verslagen lezen..kerst is een prima gelegenheid hiervoor, ....., maar moet ik nu mijn lidmaatschap van Greenpeace opzegggen ;-)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Nelleke

Ik ben voor Oxfam Engeland aan het werk in Jakarta voor 6 maanden.

Actief sinds 04 Okt. 2010
Verslag gelezen: 691
Totaal aantal bezoekers 85902

Voorgaande reizen:

06 Oktober 2014 - 05 Oktober 2014

werken en wonen in Indonesie

27 Oktober 2013 - 10 Januari 2014

avonturen in Panama, Central America

14 Oktober 2010 - 31 December 2012

Working and Living in Cambodia

Landen bezocht: