eerste indrukken 'interior' panama - Reisverslag uit Antón, Panama van Nelleke Steverink - WaarBenJij.nu eerste indrukken 'interior' panama - Reisverslag uit Antón, Panama van Nelleke Steverink - WaarBenJij.nu

eerste indrukken 'interior' panama

Door: nelleke

Blijf op de hoogte en volg Nelleke

08 December 2013 | Panama, Antón

Hi iedereen,

De grote auto reis is afgelopen donderdag begonnen en ik heb al zo veel indrukken opgedaan van het binnenland (interior) van Panama. Gewoon TE LEUK voor woorden!

Ik ben donderdag begonnen - na het ophalen van mijn auto, die geen kleine schakel bleek te zijn maar een grote automaat (mazzeltje voor hetzelfde geld) en een check-out van mijn appartement die helaas drie uur duurde.
Met veel vertraging ben ik om 11.00 uur gaan rijden naar de Miraflores sluizen. Dat zijn de eerste sluizen vanaf panama stad, het panama kanaal in. Er zijn er echter VEEL meer in de route. Om het allemaal overzichtelijk te houden varen de boten in de morgen door het kanaal van zuid naar noord en de middag van noord naar zuid: zo hebben ze geen opstoppingen ;-) Het is een indrukwekkend complex, met film en expositie erbij over het ontstaan e.d. Er was ook een simulator, waarin je kon zien en voelen hoe het is om op de brug van een containership te staan en door de sluis te gaan. Super versneld afgedraaid want anders duurt het allemaal te lang, maar het was super grappig. Ik ben wel gewend aan sluizen (van vroeger op de boot), maar dit is toch iets anders want ze hebben een heel systeem van loodsboten die elk schip begeleiden zodat het in- en uitvaren zonder problemen verloopt en wagentjes die met kabels de schepen door de sluizen trekken. Super interessant.

Uitgekeken was het op weg naar een plaatsje aan de noord kust dat heet Portobelo (ja, Portobelo Road in London is er naar vernoemd - er zit een link met Engeland en een van hun grote zeevaarders is in de baai begraven in een kist ;-) !). Het rijden er naar toe koste me twee uur meer dan gepland want ik heb nog steeds geen echt goede kaart gevonden van Panama dus het is een beetje gokken waar ik ben en waar ik naar toe moet. Zat dus op de verkeerde snelweg en miste de afslag - want die lag op de snelweg ernaast! Waarom ze twee snelwegen naast elkaar hebben is een groot raadsel. Daarna was het even zoeken om mijn hotel te vinden, maar gelukkig nog net gelukt voor het donker werd. De dag was echter wel zo'n beetje voorbij. Het hotel lag aan het water en mijn kamer had een enorm raam kijkend op de oceaan. Wat kan een mens nog meer hebben?
Vrijdag was het regenachtig maar ik had twee duiken geboekt dus ik ben dapper met de aardige instructeur meegegaan en heb nog best leuke duiken gemaakt. Helaas beinvloed de regen de zichtbaarheid onder water erg, dus het was behoorlijk troebel. Het waren echter bijzondere duiken want er werd druk gejaagd op Lion FIsh - dat is een prachtige vis met mooie sierlijke vinnen (die helaas giftig zijn) - omdat die vis de koralen overneemt en hij moet dus wat uitgedund worden. Dat was het verhaal , maar daarna hoorde ik dat hij erg lekker is (klopt. want ik heb deel van de jacht op vrijdag op mijn bordje gehad) dus misschien was het allemaal wel b*shit. De middag had ik lekker tijd om Portobelo te bezoeken, wat een stadje is waar vroeger zilver verhandeld werd en daardoor gigantische verdedigingswerking in de stad had voor piraten e.d. Die verdedigingswerken uit 1600/1700 zijn nog enigszins in tact en machtig interessant. Daarnaast hebben ze een kerkje uit 1700 met een enorme zwarte Jezus. Dat beeld zou de hele discussie over Zwarte Piet doen verstommen denk ik ;-)

Zaterdag was weer op pad en de auto voelde al wat vertrouwder aan - ik heb nog nooit in een automaat gereden dus ik had in het begin constant 1 voet op de rem en 1 voet op het gaspedaal. Dat werkt niet echt ;-( Ik behandelde de rem alsof het de koppeling is en ik merk dat ik dat ook nu nog soms doe. Hardnekkig! Na al de vergissingen van de eerste dag rijden had ik genoeg tijd genomen voor de tweede rit, van Portobello pver het Panama Kanaal naar EL Valle de Anton. Natuurlijk zal je dan zien dat je je geen enkele keer vergist en er dus super vroeg bent ;-) Het is een prachtige vallei en ik zit dus midden tussen het groen en de tropische regenwouden. Na de eerste dagen aan zee, nu twee dagen in de jungle. Super! Ik had gisterenmiddag nog lekker de tijd om iets te bezichtigen en zoals sommige van jullie weten, houd ik van dierentuinen en LATEN ze er hier nu 1 hebben! Helemaal te gek! Ik er dus naar toe en na de eerste kooien met tropische vogels bezichtigd te hebben begon het voorzichtig te regenen. Niets aan de hand - ik kom uit Azie dus plu heb ik altijd bij me. Helaas ging het van zacht naar hard, naar hoos! En het BLEEF hoos! Ook na een uur nog steeds, dus ik ben zeiknat uiteindelijk maar gevlucht naar mijn kamer wat het ging niet meer stoppen. Dat was jammer. Maar vandaag had ik de hele dag en na wat studie wat er zoals te doen was ben ik eerst naar de zondag markt gegaan - mengeling van fruit,groentes, planten en souvenirs. Er was me beloofd (internet) dat er ook inheemse indianen stammen zouden zijn die zaken verkopen die ze zelf gemaakt hebben maar die waren vandaag dus enigszins afwezig ;-) Toch heb ik wel wat leuke dingetjes op de kop getikt die in mijn tas passen. Daarna de kerk bezichtigd en tot mijn blijde verrassing was er een bijzondere mis gaande - ik moet er een beetje naar raden maar ik vermoed dat het een communie sessie was want er was volop jeugd in mooie witte jurken en rode strikken of nette zwarte broek en wit hemd en super veel trotse ouders. Na de kerkdienst werd er een rondgang door het dorp gehouden met Maria beeld en band en al! Lachen. Verder heb ik nog een mooie waterval bezichtigd en een NGO die orgideeen die bedreigd zijn met verdwijnen (uitsterven past hier niet echt, he?) te kweken en weer terug te introduceren in de vallei. Er schijnen hier planten-en dieren soorten voor te komen die nergens anders voorkomen. Was erg leuk. Omdat ik nog wat tijd over had ben ik terug gegaan naar de dierentuin want door mijn vlucht had ik de helft niet gezien en voor 5 dollar als entree kan ik me dat ook nog wel veroorloven ;-)

Nu zit ik uitgeteld op mijn bed (marshmellows te eten) en dit te shrijven. Ik merk dat ik mijn kabeltje ben vergeten dat mijn foto's van mijn fototoestel kan downloaden op mijn computer, dus de foto's bij het verhaal komen als ik weer terug ben in Panama Stad (daar heb ik een koffer laten staan met spullen die ik niet nodig heb - is veiliger daar dan in de achterbak van mijn auto en ik kom terug in datzelfde appartement). De echte nieuwsgierigen onder jullie kunnen altijd googlen om te zien hoe Portobelo en El Valle de Anton er uitzien ;-)

Morgen ga ik weer op pad - naar Santa Caralina, een klein plaatsje aan de zuidkust, waar gesurft wordt. Dus dan wordt het weer zout happen! De rit wordt spannend en interessant, door een afgelaten stuk Panama dus ik ga er dubbel de tijd voor nemen om er te komen.

Thank God for Google Maps, die me op mijn telefoon laten zien waar ik precies zit en hoe lang het rijden is van A naar B - dat helpt dan tenminste nog een beetje als je geen goede kaart hebt!

Voornaamste volgende bestemmingen worden: Boquete (midden Panama, heuvels, tropisch regenwoud), Bocas del Toro (eilandengroep aan noordkust, dus lekker weer duiken) en Golfito (zuid, Costa Rica, Tropisch regenwoud).

Tot de volgende keer!

  • 13 December 2013 - 15:27

    Loes:

    Klink alsof je je plek hebt gevonden. Hoop dat je ergens een kabeltje kunt opduiken zodat ik mee kan genieten van de foto's.

    Goede reis en veel plezier.

    Hartelijke groet,
    Loes

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Nelleke

Ik ben voor Oxfam Engeland aan het werk in Jakarta voor 6 maanden.

Actief sinds 04 Okt. 2010
Verslag gelezen: 451
Totaal aantal bezoekers 85898

Voorgaande reizen:

06 Oktober 2014 - 05 Oktober 2014

werken en wonen in Indonesie

27 Oktober 2013 - 10 Januari 2014

avonturen in Panama, Central America

14 Oktober 2010 - 31 December 2012

Working and Living in Cambodia

Landen bezocht: