een maand verder - Reisverslag uit Jakarta Pusat, Indonesië van Nelleke Steverink - WaarBenJij.nu een maand verder - Reisverslag uit Jakarta Pusat, Indonesië van Nelleke Steverink - WaarBenJij.nu

een maand verder

Door: nelleke

Blijf op de hoogte en volg Nelleke

29 November 2014 | Indonesië, Jakarta Pusat

En we zijn weer een maandje verder in de tijd.

De eerste twee maanden in een nieuw land en met een nieuwe opdracht zijn altijd het meest hectisch want alles moet nog even op zijn plek vallen op het werk en ik moet zelf mijn draai nog vinden gedurende de weekenden. Dat is allemaal nu gedaan dus de routine gaat nu inzette. Net als het regenseizoen trouwens ;-)

Alles gaat goed met het werk. Mijn collega's zijn super leuk maar wel echte Aziaten dus het standaard verhaal van 'ja zeggen en nee doen' gaat ook hier (helaas op). ' Ibu' (mijn aanspreektitel) moet je altijd gelijk geven ; BUH! daar word ik behoorlijk moe van! Dat maakt het voor elkaar krijgen van verbeteringen in het HR team nogal lastig. Begin me als een politie agent te voelen en ik moet volgende week dus dan ook maar een nieuwe manier gaan vinden om hen in actie te krijgen zonder dat ik zelf migraines oploop.

Een snelle navraag wat er moet veranderen aan het werk van het HR team vorige maand leverde twee dingen op: werving en selectie en consultancy contracten moeten veel sneller afgehandeld worden. Daar ben ik dan ook vooral nu op gefocust en ik neem allerlei andere kleine dingen mee waarvan ik denk dat ze het slimmer kunnen doen. Daarnaast zijn er een aantal dingen die ze gewoon NIET doen en die de organisatie wel verwacht van ze (zoals trainingen bijhouden en coördineren).

HR Team bestaat uit drie mensen;
- HR manager is een ramp - lief, aardig, maar totaal geen manager en hij zet constant zijn hakken in het zand als ik iets probeer te veranderen. Voorbeeldje: het zetten van een vacature in de krant. HR maakt de tekst, dan gaat het naar de afdeling logistiek (?), die contact met een agentschap opnemen die vervolgens de krant benaderen. HUH????? En na heel veel gevraag waarom we dan zelf niet gewoon de krant bellen krijg je; we doen het altijd zo! Als ik dan uitleg dat dit wel heel omslachtig is, veel foutkansen veroorzaakt en in ieder geval een giga vertraging in het uitzetten van een vacature dan kijkt hij me glazig aan.... HUH???? Kom ik er na drie uur ook nog achter dat de advertentie in die krant GRATIS is; waar zijn we dan helemaal mee bezig????
- HR officier is onzeker, erg zwanger en totaal ongeorganiseerd in haar werk. Ze gooit al het werk op een stapel en ik heb het gevoel dat ze er elke morgen iets uithaalt om te doen waar ze zin in heeft en niet waar de prioriteit ligt. Ze snapt ook niet echt waar prioriteiten liggen en wil ook niets vragen. Ze is lief maar ik vraag me nog steeds af of ze gewoon ongeconcentreerd is in haar werk of gewoon niet slim genoeg. Dat wordt een lastige! Kwam er vorige week wel achter dat ze in het kantoor gemiddeld elke dag een consultant inhuren en zij is verantwoordelijk voor die contracten dus geloof wel dat ze het super druk heeft!
- een medewerker die alle overheidszaken regelt (zoals visa etc) en hij helpt ook mee met HR administratie zoals verlof en medische declaraties. Het is een goede man en hij is super goed in het organiseren van zijn werk dus ik heb hem vorige week maar aan de HR officer gekoppeld. Hoop dat die samenwerking in ieder geval een betere filing van het werk oplevert en wellicht ook een snellere procedure in werving en selectie.

Dit wordt de komende 4 maanden hard werken om het team op orde te krijgen voordat ik weg ga.

Het verandertraject draait lekker, maar daar heb ik dan ook de totale regie over. Stuk makkelijker! Het veranderplan dat ik heb opgesteld is vorige week goedgekeurd dus het is vanaf nu 'full speed ahead' ! Communicatie in de klub is hopeloos dus daar is het makkelijk op scoren.

Jakarta is leuk, maar zo enorm groot dat ik nog niet echt veel gezien heb. Heb wat foto's bijgevoegd voor de sfeer. Het regenseizoen is ook vorige week begonnen dus het regent hier nu geregeld (net drie uur regen gehad in de middag), dus dat gaat mijn verkennen van de stad op mijn nieuwe mountainbike wat belemmeren. Maar ik ga wel weer proberen tussen de buien door te fietsen ;-) Morgen eens kijken of ik een echt regenpak voor mijn fiets kan vinden want een regencape is hier helaas niet voldoende. Door al het verkeer wordt je net zo veel van onderen nat gespat als van boven!

December neem ik de laatste week vrij (en eerste van Januari) en probeer dit weekend iets te vinden om te doen in deze regio waar het ondanks het regenseizoen nog te doen is. Dat wordt een lastige!

Wens iedereen een gezellig Sinterklaas feest en alvast fijne Kerstdagen!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Indonesië, Jakarta Pusat

Nelleke

Ik ben voor Oxfam Engeland aan het werk in Jakarta voor 6 maanden.

Actief sinds 04 Okt. 2010
Verslag gelezen: 588
Totaal aantal bezoekers 85880

Voorgaande reizen:

06 Oktober 2014 - 05 Oktober 2014

werken en wonen in Indonesie

27 Oktober 2013 - 10 Januari 2014

avonturen in Panama, Central America

14 Oktober 2010 - 31 December 2012

Working and Living in Cambodia

Landen bezocht: