Meer Oxfam en regional in 2013 !!!! - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Nelleke Steverink - WaarBenJij.nu Meer Oxfam en regional in 2013 !!!! - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Nelleke Steverink - WaarBenJij.nu

Meer Oxfam en regional in 2013 !!!!

Door: Nelleke

Blijf op de hoogte en volg Nelleke

12 Januari 2013 | Cambodja, Phnom-Penh

Hoi iedereen,

Ik hoop dat voor iedereen het nieuwe jaar geweldig goed begonnen is en iedereen er zin in heeft.

Bij mij zit dat gelukkig sinds vorige week donderdag eindelijk ook weer goed. Hoewel ik in november al begonnen ben met gesprekken met Oxfam Engeland over een project in deze regio voor dit jaar, kregen we zaken maar niet rond en duidelijk.
De regionale HR dame waar ik mee van doen heb (Helen) is vreselijk aardig, maar een chaoot in haar hoofd en zo druk dat ze zo ongeveer elke keer opnieuw moet beginnen met nadenken over het project als we contact hebben. Aan de ene kant grappig maar ook erg frustrerend omdat ik erg enthousiast was over het project maar er maar niets gebeurde. Nogmaals een toets voor mijn geduld dus!
Begin december begon mijn toenmalige baas bij Oxfam Australie (Pauline) zich er ook mee te bemoeien omdat het haar bijzonder goed uit zou komen als ik in de buurt zou blijven zodat ik haar kon helpen met advies en hulp voor het veranderproces in het Laos kantoor. Aangezien mijn visum hier afloopt op 14 Jan moest ik een contract hebben om een verlenging te kunnen krijgen. Geen contract betekende voor mij: weg uit het land en Panama gaan verkennen. De hele kerstperiode is bijzonder frustrerend geweest voor mij omdat alles toen allang geregeld had moeten zijn maar er nog steeds niets was gebeurd. Iedereen die iets kon regelen was bovendien op vakantie. Wachten, wachten en wachten dus! En daar ben ik nu eenmaal niet zo goed in. Gelukkig had ik mijn handen vol aan het afronden aan alle zaken op het Cambodja kantoor, dus ik kon mijn zinnen wat verzetten.

Op 7 Jan waren eindelijk alle mensen weer terug van vakantie en eindelijk hebben we deze week dus alles geregeld. Bij Oxfam Engeland waren eindelijk handtekeningen gezet onder het project en het budget, dus dat zag er goed uit. Echter, hun HR afdeling nam er geen genoegen mee dat ze mij een contract wilden geven zonder een uitgebreide open vacature stelling. Nieuw probleem dus! Mijn huidige baas is daar in gestapt en zij heeft me nu een contract gegeven voor 12 maanden, waarvan ik er drie werk voor Oxfam Australie (project Laos) en 9 maanden gaan ze me uitlenen aan Oxfam Engeland voor het project in Cambodja, Vietnam en Nepal.

Mijn komende jaar ziet er dus als volgt uit:
Januari: ondersteuning aan het regionale programma in Phnom Penh en advies voor Laos
Feb t/m Mei: project Oxfam Engeland
Juni: Oxfam Australie, advies en hulp in Laos
July t/m november: project Oxfam Engeland
December: Oxfam Australie advies en hulp in Laos

Wat ga ik dan precies doen zullen jullie je afvragen? Hoewel het in de praktijk waarschijnlijk wel anders zal uitpakken is dit zo ongeveer de hoofdlijn.

- Oxfam Australie, Laos: Dit jaar worden alle afspraken gemaakt over de sluiting van kantoor Laos en afhandeling van alle contracten. Van de twee projecten daar gaat er 1 in zijn geheel sluiten in Juni (met ontslag voor een deel van het personeel) en het andere project gaat zijn acties stoppen in december (met een tweede ronde van ontslagen). De complete sluiting is in juni 2014, met einde van alle contracten in Lao. Er moet dus een hoop geregeld worden en er zijn een hoop wettelijke zaken om te regelen tav het personeel. Hierin blijf ik ze bijstaan, zoals ik ook gedaan heb in 2012.

- Oxfam Engeland: het project heet 'Grow your Own' en heeft als doel om te komen tot een personeelssysteem, dat er voor zorgt dat talenten worden benut, leiderschapsstijlen verbeteren en er in het algemeen betere afstemming is tussen de verschillende Oxfam's in een kantoor over groeimogelijkheden van personeel.
Op dit moment zijn er geen mogelijkheden om intern van de ene naar de andere Oxfam te gaan omdat het allemaal verschillende organisaties zijn en ze gescheiden systemen van werving en selectie hebben. Bij elke vacature gaan ze dus door het hele proces van adverteren etc en vergeten ze te kijken naar wat ze zelf al in huis hebben. Dat is niet effectief voor een organisatie en het is ook demotiverend voor het personeel zelf. Zeker omdat het personeel steeds op het hart wordt gedrukt dat ze 'EEN OXFAM ZIJN' .

Mijn taak wordt om te onderzoeken welke personeelssystemen er zoals zijn binnen de verschillende Oxfam's in de kantoren in Phnom Penh, Hanoi en Katmandu en te zoeken naar succesverhalen bij andere organisatie die hetzelfde soort processen hebben doorgemaakt. Uiteindelijk willen ze een voorstel van me voor een talent management systeem en advies over hoe ze het zouden kunnen ontwikkelen en implementeren.

Alle Oxfam's werkend in de drie pilot kantoren zijn al gepolst of ze interesse hebben en velen hebben al aangegeven zeer geinteresseerd te zijn dus ik hoop op veel medewerking en vele interessante gesprekken. Oxfam International (de overkoepelende organisatie van Oxfam) heeft diverse werkgroepen actief op het gebied van talent management, leiderschap en communicatie, dus ik ga nauwe samenwerking met hen zoeken - deels om gebruik te maken van hun kennis en deels om het project te borgen in de Oxfam organisatie.

Ik heb van zowel Oxfam Australia als van Oxfam Engeland de vrije hand gekregen in hoe ik het aanpak en hoe ik mijn werkuren in deel dus ik hoop dat ik optimaal gebruik kan maken van die vrijheid om meer te leren over Laos, Thailand, Nepal en Vietnam door iets langer te blijven hangen in elk land voor mijn eigen plezier als ik er ben voor zaken.

Omdat ik nu een contract bij Oxfam Australie heb, blijf ik in Phnom Penh wonen en vanuit hier mijn werk doen voor beide organisaties. Ik hoop dat het een jaar wordt met periodes van erg hard werken EN dubbel genieten van nieuwe ervaringen.

Mijn eerste reis wordt naar Bangkok in de week van 28 jan, waar ik in overleg ga met vele mensen voor de start van het project bij Oxfam Engeland. Ik plak er alvast een weekje shoppen aan vast voor mijn eigen plezier (ben nog nooit verder dan het vliegveld geweest in Bangkok ;-) Mijn volgende verslag wordt dus over Bangkok en ik zal proberen zo veel mogelijk foto's te maken voor jullie!.

Groetjes zover en iedereen die tips heeft voor me over de nieuwe landen waar ik ga werken: laat het weten!

  • 13 Januari 2013 - 15:16

    Margot:

    Hey Nelleke,

    Wat goed om te horen en wat een geweldig begin van het nieuwe jaar voor je!! Heel veel succes en plezier. X Margot

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Cambodja, Phnom-Penh

Working and Living in Cambodia

Ik ben begonnen met werken in Cambodja via VSO (Volunteer Organisation Overseas) voor 2 jaar als Human Resource Development Adviseur bij het Ministerie van Bosbouw, Landbouw en Visserij in Cambodia. Ik woon in een fijn appartement in de hoofdstad van Cambodia, Phnom Penh en mag (gelukkig) ook wat zakenreizen gaan maken naar enkele provinciale kantoren. Zo zal ik een groter deel van het land gaan leren kennen. De opdracht was om een HR Development plan op te zetten en te implementeren voor zowel de centrale als de decentrale staf. Omdat HR onbekend is binnen de overheid van Cambodja, zochten ze externe hulp. Ik heb in 2011 in samenwerking met de Cambodjaanse staf van HRD een stapje voorwaarts kunnen zetten in 2012 door opzetten en uitvoeren van een trainingsprogramma en een ontwikkelingen van een HRD Beleid voor de komende 9 jaar en HRD plannen voor de komende drie jaar. Helaas kon ik de implementatie van de plannen niet zelf doen - wegens capaciteit bij de organisatie zelf en de taalproblemen - en was ik genoodzaakt om eerder mijn opdracht te verlaten dan gewenst. Ik heb echter gezorgd dat ze andere externe ondersteuning krijgen in 2012 voor de implementatie van de plannen.
Sinds 9 Januari 2012 werk ik voor Oxfam Australie in Cambodja als Change en HR Manager. Oxfam International heeft besloten om de acht verschillende Oxfam's die werken in Cambodia samen te voegen in een Single Management Structure. Vier zullen hun eigen staf houden in de nieuwe organisatie structuur en de andere vier zullen sluiten en hun projecten overhevelen naar anderen. Oxfam Australie is een van de laatste vier en zal zijn provinciale kantoren gaan sluiten in Juni 2012 en het kantoor in Phnom Penh in december 2012. Mijn opdracht is om te helpen in dit proces en het management en de staf ondersteunen in de HR aspecten ervan. Een groot deel van mijn tijd zal ik besteden aan 1 op 1 coaching van de staf, in het vinden van een nieuwe baan. Wellicht dat ik de laatste maanden van 2012 ook consultancy ga doen voor de andere Oxfam kantoren, maar het zou zelfs kunnen dat ik gevraagd wordt om te helpen bij Oxfam Australie in Laos. Spannende zaken dus!

Recente Reisverslagen:

09 Oktober 2013

we gaan op reis en we nemen mee......

16 September 2013

dubbel update en spannend nieuws..........

29 Augustus 2013

vlucht geboekt!

17 Augustus 2013

tussenstandjes werk en verkiezingen

30 Juli 2013

Tussenverslag verkiezingen
Nelleke

Ik ben voor Oxfam Engeland aan het werk in Jakarta voor 6 maanden.

Actief sinds 04 Okt. 2010
Verslag gelezen: 506
Totaal aantal bezoekers 85916

Voorgaande reizen:

06 Oktober 2014 - 05 Oktober 2014

werken en wonen in Indonesie

27 Oktober 2013 - 10 Januari 2014

avonturen in Panama, Central America

14 Oktober 2010 - 31 December 2012

Working and Living in Cambodia

Landen bezocht: