vlucht geboekt! - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Nelleke Steverink - WaarBenJij.nu vlucht geboekt! - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Nelleke Steverink - WaarBenJij.nu

vlucht geboekt!

Door: Nelleke

Blijf op de hoogte en volg Nelleke

29 Augustus 2013 | Cambodja, Phnom-Penh

Hoi iedereen,

Zoals ik al in mijn laatste verslag aangaf heb ik opgezegd - mijn einddatum was september 30 en alle werkgevers gingen er mee akkoord gelukkig. De kogel is dus door de kerk: ik ga hier echt helemaal weg! Ik ben ondertussen al mijn appartement aan het opruimen en dingen aan het weggooien en weggeven. Je kan er maar beter op tijd mee beginnen want na drie jaar hier heb ik aardig wat zooi verzameld ;-) In NL in 2010 was ik iets te laat begonnen en dan komt alles samen en dan wordt het toch nog een stress ding. Dat wil ik voorkomen nu!

Ik heb nog even nagedacht of ik hier aansluitend in de buurt nog een vakantie wilde inplannen voor ik terugkom naar Nl, maar besloten dat ik dat geld liever gebruik om langer in Panama te blijven. Wat extra duiken was leuk geweest maar in dit hele gebied is het regenseizoen dus dat gaat geen succes worden ;-(
Panama (en trouwens ook NL) gaat duur genoeg worden, dus het gaat goed van pas komen.

Mijn vlucht is geboekt dus en ik kom op 10 Oktober aan op Schiphol. Een hotel is zo ongeveer onbetaalbaar in NL dus ik ben creatief geworden en heb een vakantiehuisje in een vakantiepark gehuurd voor 11 dagen. Nu maar hopen dat er niet te veel kinderen rondlopen want helaas was mijn planning behoorlijk af en heb ik mijn bezoek precies in de herfstvakantie gepland ;-( Lekker dom dus maar nu niets meer aan te doen. Plan is om op 21 Oktober weer uit te vliegen en dan begin Januari weer terug te komen in NL (als ik tenminste niet de leukste baan in de wereld vind in Panama City). Dat is deel 1 van de plannen geregeld!

Ik ben nu dus druk met het tweede en derde deel van de plannen: Tweede deel is appartement vinden en regelen in Panama, kijken of ik nog een leuke rondreis in die buurt kan vinden, vluchten Panama uitzoeken etc.
Deel drie is dan alvast wat rondkijken naar huurhuizen in NL voor als ik terugkom in NL in Januari ;-) Inschrijven, informatie aanvragen e.d. Leuk, maar er gaat een hoop tijd in zitten helaas.

Dan nog even een korte update over de verkiezingen: er is nog steeds niets duidelijk. De klachten van de oppositie worden eindelijk onderzocht en enkele stembureau's worden nu onderzocht op fraude en ingevulde stembiljetten worden nagekeken op fouten. Niemand verwacht echter dat er een andere uitslag uit gaat komen echter. De oppositie heeft een groot deel van de zetels in de kamer hier en ze weigeren op te komen dagen voordat alles uitgezocht is. Dit betekent dat de huidige partij en onofficiele winnaar niet de benodigde hoeveelheid mensen in de kamer heeft om te kunnen stemmen over een nieuwe regering. De oppositie blokt het dus.
Nog steeds gaan er bedreigingen over en weer en verhalen van geweld in de provincie komen ook geregeld langs. Het leger houdt zich gelukkig rustig. De oppositie had een bijeenkomst met 'het publiek' op maandagmiddag en ondanks dat er meer dan 10.000 mensen waren bleef het gelukkig rustig en waren er geen incidenten. Iedereen is daar doodsbang voor.

De laatste aankondigingen zijn is dat er een grote demonstratie komt als de besprekingen die nu gaande zijn tussen winnaar en oppositie niet tot tevredenheid is van de oppositie. Helaas weet dus niemand precies wanneer dat gaat plaatsvinden. Tot die tijd blijft het leger zichtbaar in de stad rondhangen. Het is echter verbazingwekkend hoe snel je aan dat stadsbeeld gewend bent. Ik zie ze niet eens meer echt - kijk over ze heen nu.

wordt vervolgd!

  • 29 Augustus 2013 - 14:36

    Roos Steverink:

    Goede vlucht naar Nederland
    Groetjes
    Roos

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Cambodja, Phnom-Penh

Working and Living in Cambodia

Ik ben begonnen met werken in Cambodja via VSO (Volunteer Organisation Overseas) voor 2 jaar als Human Resource Development Adviseur bij het Ministerie van Bosbouw, Landbouw en Visserij in Cambodia. Ik woon in een fijn appartement in de hoofdstad van Cambodia, Phnom Penh en mag (gelukkig) ook wat zakenreizen gaan maken naar enkele provinciale kantoren. Zo zal ik een groter deel van het land gaan leren kennen. De opdracht was om een HR Development plan op te zetten en te implementeren voor zowel de centrale als de decentrale staf. Omdat HR onbekend is binnen de overheid van Cambodja, zochten ze externe hulp. Ik heb in 2011 in samenwerking met de Cambodjaanse staf van HRD een stapje voorwaarts kunnen zetten in 2012 door opzetten en uitvoeren van een trainingsprogramma en een ontwikkelingen van een HRD Beleid voor de komende 9 jaar en HRD plannen voor de komende drie jaar. Helaas kon ik de implementatie van de plannen niet zelf doen - wegens capaciteit bij de organisatie zelf en de taalproblemen - en was ik genoodzaakt om eerder mijn opdracht te verlaten dan gewenst. Ik heb echter gezorgd dat ze andere externe ondersteuning krijgen in 2012 voor de implementatie van de plannen.
Sinds 9 Januari 2012 werk ik voor Oxfam Australie in Cambodja als Change en HR Manager. Oxfam International heeft besloten om de acht verschillende Oxfam's die werken in Cambodia samen te voegen in een Single Management Structure. Vier zullen hun eigen staf houden in de nieuwe organisatie structuur en de andere vier zullen sluiten en hun projecten overhevelen naar anderen. Oxfam Australie is een van de laatste vier en zal zijn provinciale kantoren gaan sluiten in Juni 2012 en het kantoor in Phnom Penh in december 2012. Mijn opdracht is om te helpen in dit proces en het management en de staf ondersteunen in de HR aspecten ervan. Een groot deel van mijn tijd zal ik besteden aan 1 op 1 coaching van de staf, in het vinden van een nieuwe baan. Wellicht dat ik de laatste maanden van 2012 ook consultancy ga doen voor de andere Oxfam kantoren, maar het zou zelfs kunnen dat ik gevraagd wordt om te helpen bij Oxfam Australie in Laos. Spannende zaken dus!

Recente Reisverslagen:

09 Oktober 2013

we gaan op reis en we nemen mee......

16 September 2013

dubbel update en spannend nieuws..........

29 Augustus 2013

vlucht geboekt!

17 Augustus 2013

tussenstandjes werk en verkiezingen

30 Juli 2013

Tussenverslag verkiezingen
Nelleke

Ik ben voor Oxfam Engeland aan het werk in Jakarta voor 6 maanden.

Actief sinds 04 Okt. 2010
Verslag gelezen: 530
Totaal aantal bezoekers 85921

Voorgaande reizen:

06 Oktober 2014 - 05 Oktober 2014

werken en wonen in Indonesie

27 Oktober 2013 - 10 Januari 2014

avonturen in Panama, Central America

14 Oktober 2010 - 31 December 2012

Working and Living in Cambodia

Landen bezocht: