dubbel update en spannend nieuws.......... - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Nelleke Steverink - WaarBenJij.nu dubbel update en spannend nieuws.......... - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Nelleke Steverink - WaarBenJij.nu

dubbel update en spannend nieuws..........

Door: nelleke

Blijf op de hoogte en volg Nelleke

16 September 2013 | Cambodja, Phnom-Penh

Hai iedereen,

Het leven in Phnom Penh is niet makkelijk op dit moment. De verkiezingsuitslag in nu definitief en de oppositie gaat er nu echt hard tegenin om alsnog een onderzoek voor elkaar te krijgen naar alle ongeregeldheden die tijdens de verkiezingen hebben plaatsgevonden. Dat betekent onder andere dat we nu midden in drie dagen van demonstraties zitten en dat brengt veel angst en onzekerheid met zich mee.

Het is echt een goede democratie hier als je: alleen 1 plein krijgt aangewezen waar je mag samenkomen, als dat alleen mag tussen 6 en 6 op 1 dag en als het verboden is om meer dan 10.000 mensen bij elkaar te brengen. De oppositie is echter meer dan 10.000 (vorige keer hadden ze zeker 20.000 man bij elkaar) en ze hebben drie dagen gepland (met overnachtingen op het plein en ook een rondgang door de stad). De straf op overtredingen is gevangenisstraf, maar kan uitlopen in je permanente einde zoals iemand gisteravond is overkomen helaas.

Allerhande straten zijn sinds zaterdag volledig afgesloten met drie rijen prikkeldraad op elkaar en politie en brandweer auto's om de demonstranten tegen te houden maar dat is ze gisteren niet gelukt. Een groep van 20.000 man is door de stad gewandeld met spandoeken en teksten als ' waar is mijn stem gebleven' etc. Gedurende de dag bleef het redelijk rustig maar in de avond zijn de gemoederen uit de hand gelopen en werden hier en daar stenen gegooid naar politie en legermensen. Dat resulteerde in schieten met scherp en gooien van rook bommen en gebruik van een waterkanon. Vele gewonden en 1 dode tot gevolg. Het is nu afwachten wat vandaag gaat brengen, maar ik vrees een herhaling want iedereen van de oppositie is gefrustreerd en de regering is bang (mede vanwege wat bommen die ze op vrijdag in de stad gevonden hebben).

De koning is eindelijk weer terug in het land en hij probeert beide partijen bij elkaar te brengen. Beide partijen waren op de vliegveld om hem te verwelkomen maar negeerden elkaar volkomen (kleine jochies zijn het!). Zaterdagochtend zijn ze weer samen gekomen om te overleggen (bij de koning) maar helaas liepen ze na 20 minuten al weer buiten zonder resultaat. Hun Sen, de premier, staat niet bekend om zijn flexibele houding en niemand verwacht dat hij toe zal geven - eerder gaat hij er met harde hand in! Op 23 september komt de plaatselijke 2e kamer voor het eerst bij elkaar en de oppositie heeft aangekondigd niet te zullen komen - dat betekent dat Hun Sen dan niet genoeg mensen in de kamer heeft om een stemming te kunnen houden tav de nieuw te vormen regering. Hoe gaat dit aflopen? Niemand die het weet! We gaan het afwachten en ondertussen proberen de commotie te vermijden.

Persoonlijk gaat het goed met me. Ik kijk uit naar nieuwe kansen en mijn reizen naar NL en Panama. De komende twee weken staan in het teken van mijn project afronden en mijn appartement opruimen voor de nieuwe huurder (krijg morgen twee kijkers, misschien kan ik die blij maken met wat keuken gerei etc).

Een ander spannende ontwikkeling is dat ik een interview heb voor een baan bij Greenpeace in Amsterdam die ik ECHT zie zitten! We zijn nu aan het bekijken hoe en waar we het gesprek gaan doen want even overkomen naar NL is niet echt een optie. Er is sprake van dat ze me overvliegen naar een kantoor in Bangkok maar ik ben ook aan het kijken of ik het gesprek niet vanaf mijn kantoor hier kan doen. Dat zou een hoop gedoe schelen maar ja, ik heb het er graag voor over om naar Bangkok te gaan. Het is een super leuke baan bij een super interessant bedrijf! Als iedereen nu vrijdag 27 september in de morgen (NL tijd) voor me gaat duimen, dan MOET het gaan lukken om de baan te krijgen ;-)

Ik ben me al aan het voorbereiden op een terugkeer naar het koude en regenachtige nederland....................

groetjes en tot de volgende update!

  • 16 September 2013 - 08:38

    Roos Steverink:

    Ik zal duimen en kom maar gauw weer naar Nederland
    Wel koud en nat hier maar veilig
    Groetjes

  • 18 September 2013 - 07:29

    Leandra:

    Nou, dat is inderdaad verrassend nieuws! Heel veel succes met het sollicitiatiegesprek!

  • 18 September 2013 - 07:29

    Leandra:

    Nou, dat is inderdaad verrassend nieuws! Heel veel succes met het sollicitiatiegesprek!

  • 04 Oktober 2013 - 10:47

    Margot:

    En hoe is het gegaan? Ben erg benieuwd. Lijkt me ook wel wat voor jou. WEet niet waar je een huisje hebt gehuurd maar hier in de buurt is het een week later herfstvakantie.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Cambodja, Phnom-Penh

Working and Living in Cambodia

Ik ben begonnen met werken in Cambodja via VSO (Volunteer Organisation Overseas) voor 2 jaar als Human Resource Development Adviseur bij het Ministerie van Bosbouw, Landbouw en Visserij in Cambodia. Ik woon in een fijn appartement in de hoofdstad van Cambodia, Phnom Penh en mag (gelukkig) ook wat zakenreizen gaan maken naar enkele provinciale kantoren. Zo zal ik een groter deel van het land gaan leren kennen. De opdracht was om een HR Development plan op te zetten en te implementeren voor zowel de centrale als de decentrale staf. Omdat HR onbekend is binnen de overheid van Cambodja, zochten ze externe hulp. Ik heb in 2011 in samenwerking met de Cambodjaanse staf van HRD een stapje voorwaarts kunnen zetten in 2012 door opzetten en uitvoeren van een trainingsprogramma en een ontwikkelingen van een HRD Beleid voor de komende 9 jaar en HRD plannen voor de komende drie jaar. Helaas kon ik de implementatie van de plannen niet zelf doen - wegens capaciteit bij de organisatie zelf en de taalproblemen - en was ik genoodzaakt om eerder mijn opdracht te verlaten dan gewenst. Ik heb echter gezorgd dat ze andere externe ondersteuning krijgen in 2012 voor de implementatie van de plannen.
Sinds 9 Januari 2012 werk ik voor Oxfam Australie in Cambodja als Change en HR Manager. Oxfam International heeft besloten om de acht verschillende Oxfam's die werken in Cambodia samen te voegen in een Single Management Structure. Vier zullen hun eigen staf houden in de nieuwe organisatie structuur en de andere vier zullen sluiten en hun projecten overhevelen naar anderen. Oxfam Australie is een van de laatste vier en zal zijn provinciale kantoren gaan sluiten in Juni 2012 en het kantoor in Phnom Penh in december 2012. Mijn opdracht is om te helpen in dit proces en het management en de staf ondersteunen in de HR aspecten ervan. Een groot deel van mijn tijd zal ik besteden aan 1 op 1 coaching van de staf, in het vinden van een nieuwe baan. Wellicht dat ik de laatste maanden van 2012 ook consultancy ga doen voor de andere Oxfam kantoren, maar het zou zelfs kunnen dat ik gevraagd wordt om te helpen bij Oxfam Australie in Laos. Spannende zaken dus!

Recente Reisverslagen:

09 Oktober 2013

we gaan op reis en we nemen mee......

16 September 2013

dubbel update en spannend nieuws..........

29 Augustus 2013

vlucht geboekt!

17 Augustus 2013

tussenstandjes werk en verkiezingen

30 Juli 2013

Tussenverslag verkiezingen
Nelleke

Ik ben voor Oxfam Engeland aan het werk in Jakarta voor 6 maanden.

Actief sinds 04 Okt. 2010
Verslag gelezen: 609
Totaal aantal bezoekers 85911

Voorgaande reizen:

06 Oktober 2014 - 05 Oktober 2014

werken en wonen in Indonesie

27 Oktober 2013 - 10 Januari 2014

avonturen in Panama, Central America

14 Oktober 2010 - 31 December 2012

Working and Living in Cambodia

Landen bezocht: