Eindelijk: Laos in zicht! - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Nelleke Steverink - WaarBenJij.nu Eindelijk: Laos in zicht! - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Nelleke Steverink - WaarBenJij.nu

Eindelijk: Laos in zicht!

Blijf op de hoogte en volg Nelleke

16 September 2012 | Cambodja, Phnom-Penh

Hoi iedereen,

Hoewel ik fysiek nog op mijn bankje in Phnom Penh zit, ben ik mentaal al helemaal in Laos. Ja, wat eindelijk is de reis naar Laos concreet geworden!

Hoewel ik hard geprobeerd heb om een overplaatsing voor elkaar te krijgen tot het eind van mijn contract (jan 2013) naar Laos, wil mijn regiomanager in Cambodja me niet echt laten gaan. Dat snap ik ook wel een beetje want mijn werk is in Cambodja opgeschoven van werken voor het Nationale team (nu nog ongeveer 10%) naar werk voor het Regionale team (ongeveer 50%). Daarnaast leent ze me dan voor de rest uit aan Oxfam America aangezien zij hun HR hebben verloren en ik dat nu opvang bij ze. Hoewel ik dus best nog wel wat te doen heb, heb ik zelf echter veel meer interesse in het project dat gaande is in Laos. In Phnom Penh is de stemming erg raar op het moment. Alle aandacht is op het regionale programma en het nationale team is behoorlijke uit elkaar aan het vallen. De directeur is zwak, ziek of gewoon om onbekende redenen afwezig. Als hij er dan een keer is zit hij alleen maar te zuchten, te geinen of naar mij te kijken wanneer IK naar huis ga (want dan stormt hij zelfs ook de deur uit). Je zou er bijna voor gaan overwerken, alleen maar om hem te pesten. Het werk dat hij zou moeten doen laat hij aan anderen over- hij weet alles op andermans bord te schuiven. Bijzonder irritant en ik snap niet hoe de anderen hun motivatie ophouden - ik krijg dat echter niet meer voor elkaar met zo'n slecht voorbeeld naast me. :-( De laatste week heb ik twee dagen thuis 'gewerkt' ;-)

Gelukkig kan ik donderdag weg (als mijn visum er is tenminste) en vlieg ik in de middag naar Vientiane. De bedoeling is dat ik vier weken in Vientiane blijf en ik ga dan ook vrijdag al op zoek naar een appartement omdat vier weken in een hotel me nu niet echt aantrekt. Ik wil gewoon niet elke avond uit eten moeten dus een keukentje zou wel bijzonder prettig zijn en die vind je nu eenmaal weinig in een hotel :-(. In Laos snappen ze me wel dus ze hebben al wat omgekeken naar een appartement en ik kan vrijdag al wat gaan bekijken, dus hopen maar dat er iets bijzit ;-)

De bedoeling is dat ik de organisatie ga helpen bij het verbeteren van hun verander plannen. Ze gaan in Juni 2013 een groot deel van hun projecten sluiten en juni 2014 wordt het hele nationale programma van Oxfam Australie in Laos gesloten. Hun plannen komen dan onder het regionale programma te hangen (dat vanaf Cambodja aangestuurd wordt). Hun verander plannen staan klaar in de allereerste versies en zijn geen van allen goed genoeg op dit moment om gecommuniceerd te worden met het personeel en goedgekeurd te worden door het hoofdkantoor. Een hoop technisch bij spijkeren en een heleboel consultatie met het zittende management moet het geheel helpen. Ze verwachten dat me dat vier weken gaat kosten. We zullen zien.
Eind oktober ben ik dan weer terug in Phnom Penh zodat ik de laatste restjes van de sluiting in Phnom Penh kan regelen.

In december zal ik opnieuw naar Laos gaan om een workshop te organiseren met het hele personeel om alle plannen met hen te bespreken en zo input en draagvlak voor de plannen te creeeren. Dat laatste is altijd lastig als het om een einddoel als sluiting van de organisatie gaat, maar het duidelijk maken van de redenen waarom en de een goede uitleg over de plannen hoe het zal gaan gebeuren kunnen hier wel heel veel aan bijdragen. De workshop wordt super leuk omdat Adrian- mijn HR Manager uit Melbourne - ook gaat komen en die heb ik niet meer gezien sinds ik begon in Januari. Zal super zijn om weer eens samen een biertje te drinken - dit keer niet aan de zee in Sihanoukville maar op de kade van de Mekong in Vientiane. Ook goed! Het Lao bier is super beroemd dus daar verheug ik me ook al op.

Op dit moment ben ik me aan het inlezen op Laos want ik krijg avonden en weekenden vrij om wat om me heen te gaan kijken in het land en daar moet ik natuurlijk wel zo goed mogelijk gebruik van gaan maken. Iedereen om me heen zegt dat Laos geweldig mooi is en de mensen helemaal geweldig. Dat moet dus heel wat worden! De was is gedaan dus alles dat mee moet voor de komende vier weken is gewassen en wordt vanavond gestreken.
Nu is het alleen nog wachten of mijn visum inderdaad deze week wordt afgegeven (verwachtingen worden hier regelmatig niet waargemaakt ;-) ) en dan mijn ticket boeken.

Volgende verslag dus uit Vientiane!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Cambodja, Phnom-Penh

Working and Living in Cambodia

Ik ben begonnen met werken in Cambodja via VSO (Volunteer Organisation Overseas) voor 2 jaar als Human Resource Development Adviseur bij het Ministerie van Bosbouw, Landbouw en Visserij in Cambodia. Ik woon in een fijn appartement in de hoofdstad van Cambodia, Phnom Penh en mag (gelukkig) ook wat zakenreizen gaan maken naar enkele provinciale kantoren. Zo zal ik een groter deel van het land gaan leren kennen. De opdracht was om een HR Development plan op te zetten en te implementeren voor zowel de centrale als de decentrale staf. Omdat HR onbekend is binnen de overheid van Cambodja, zochten ze externe hulp. Ik heb in 2011 in samenwerking met de Cambodjaanse staf van HRD een stapje voorwaarts kunnen zetten in 2012 door opzetten en uitvoeren van een trainingsprogramma en een ontwikkelingen van een HRD Beleid voor de komende 9 jaar en HRD plannen voor de komende drie jaar. Helaas kon ik de implementatie van de plannen niet zelf doen - wegens capaciteit bij de organisatie zelf en de taalproblemen - en was ik genoodzaakt om eerder mijn opdracht te verlaten dan gewenst. Ik heb echter gezorgd dat ze andere externe ondersteuning krijgen in 2012 voor de implementatie van de plannen.
Sinds 9 Januari 2012 werk ik voor Oxfam Australie in Cambodja als Change en HR Manager. Oxfam International heeft besloten om de acht verschillende Oxfam's die werken in Cambodia samen te voegen in een Single Management Structure. Vier zullen hun eigen staf houden in de nieuwe organisatie structuur en de andere vier zullen sluiten en hun projecten overhevelen naar anderen. Oxfam Australie is een van de laatste vier en zal zijn provinciale kantoren gaan sluiten in Juni 2012 en het kantoor in Phnom Penh in december 2012. Mijn opdracht is om te helpen in dit proces en het management en de staf ondersteunen in de HR aspecten ervan. Een groot deel van mijn tijd zal ik besteden aan 1 op 1 coaching van de staf, in het vinden van een nieuwe baan. Wellicht dat ik de laatste maanden van 2012 ook consultancy ga doen voor de andere Oxfam kantoren, maar het zou zelfs kunnen dat ik gevraagd wordt om te helpen bij Oxfam Australie in Laos. Spannende zaken dus!

Recente Reisverslagen:

09 Oktober 2013

we gaan op reis en we nemen mee......

16 September 2013

dubbel update en spannend nieuws..........

29 Augustus 2013

vlucht geboekt!

17 Augustus 2013

tussenstandjes werk en verkiezingen

30 Juli 2013

Tussenverslag verkiezingen
Nelleke

Ik ben voor Oxfam Engeland aan het werk in Jakarta voor 6 maanden.

Actief sinds 04 Okt. 2010
Verslag gelezen: 479
Totaal aantal bezoekers 85911

Voorgaande reizen:

06 Oktober 2014 - 05 Oktober 2014

werken en wonen in Indonesie

27 Oktober 2013 - 10 Januari 2014

avonturen in Panama, Central America

14 Oktober 2010 - 31 December 2012

Working and Living in Cambodia

Landen bezocht: