Eerste indrukken Laos en Vientiane - Reisverslag uit Chiang Saen, Thailand van Nelleke Steverink - WaarBenJij.nu Eerste indrukken Laos en Vientiane - Reisverslag uit Chiang Saen, Thailand van Nelleke Steverink - WaarBenJij.nu

Eerste indrukken Laos en Vientiane

Door: Nelleke

Blijf op de hoogte en volg Nelleke

06 Oktober 2012 | Thailand, Chiang Saen

Hoi iedereen,

Na twee weken werken en leven in Vientiane, de hoofdstad van Laos, is het tijd voor een eerste indruk van het land en de mensen. In 1 woord te zeggen: BIJZONDER!

Hoewel er veel herkenning zijn met Cambodja, zijn er meer verschillen en dat is toch wel verrassend te noemen. De meeste mensen zeggen in Cambodja dat Laos het Cambodja van 20 jaar geleden is (qua ontwikkeling) maar dat klopt gewoon niet. Het is geen achtelijk land, maar natuurlijk nog wel een arm land. Als je naar de ontwikkeling van de stad Vientiane kijkt dan zou dat idee van Cambodja 20 jaar geleden waarschijnlijk nog wel kunnen kloppen, in de zin dat de stad erg klein is en geen hoogbouw heeft zoals PP. Maar de stad groeit hard en er komen steeds meer bedrijven, mensen en dus ook auto's - die de straten blokkeren rond 8 am en 5 pm - spitsuur hier ;-)

Verder is het denk ik veel beter vergelijkbaar met Vietnam, in de zin dat de mensen bijzonder vriendelijk en echt positief en vrolijk zijn, er bijzonder hard gewerkt wordt, buitenlanders erg welkom zijn en er meer natuur en platteland is dan 'development'. De dure telefoons zijn hier nog niet aangeland en ook de Hummers heb ik gelukkig nog niet gesignaleerd. Natuurlijk is er een groot verschil tussen rijk en arm, maar niet zo groot en afzichtelijk als in Cambodja.

Politie is hier ook een heel stuk minder aanwezig - want veel minder nodig- dan in PP. Wat echt een verandeming is kan ik zeggen! Wat ook een verademing is is het verschil in klimaat: het is hier zo tussen de 28 en 33 en met een bijzonder lage luchtvochtigheid is dat een groot verschil met PP. Sommige nachten moet ik zelfs mijn dekentje er bij pakken. De stad zelf is klein en het centrum nog kleiner, maar wel erg gezellig met vele internationale restaurant, coffeeshops, bakkerijen en cafeetjes. Alles langs de Mekong rivier, die hier helaas net zo bruin is als in Cambodja. Er ligt een leuk park langs de rivier en daar is het ook goed toeven en gadeslaan van de plaatselijke bevolking die komt picknicken of gewoon wandelen (doen ze hier met een paraplu boven hun hoofd ;-) Het algehele gevoel is een stuk relaxter en gezelliger dan in PP. Het enige dat ik echt mis hier zijn wat goede (plaatselijke en super)markten, dat concept kennen ze hier helaas niet. Shoppen zit er dus niet echt in en eten inkopen is een aangelegenheid die je door vele delen van de stad brengt en vele kleine supermarkjes in en uit om het benodigde artikel te vinden. Alles is net ietsje goedkoper dan in PP, dat is dan wel weer een voordeel!
Ik heb dan ook een goed leventje hier: na 1 nacht in een hotel had ik al een full service appartementje met internet, gratis was en schoonmaak, in een leuke wijk tussen het kantoor en de stad/rivier. Met een fiets van de zaak ben ik lekker mobiel en ik verken dan ook de stad zoveel als mogelijk is op mijn vrije momenten.

Helaas heb ik nog niet zo veel gezien want er is veel te veel te doen op de zaak om in de afgesproken vier weken die ik hier heb in Laos, af te krijgen. Het is dus hard doorwerken- ook heel wat uurtjes in de weekenden en wat avonden gaan er zo aan. Oxfam is in laos al 'live' gegaan, dus dat betekent dat alle Oxfam's die blijven al zijn samengevoegd tot 1 organisatie. Dat is erg interessant in vergelijking met Cambodja, waar ze nog over alles aan het onderhandelen en vechten zijn. Net als in Cambodja zit alle Oxfam staf in 1 kantoor in Laos- nou ja, over twee gebouwen verdeeld maar die staan dan wel op hetzelfde terrein. Harmonisatie van de salarissen stond hoog op de lijst en ik ben de eerste week begonnen met het helpen van 1 van de managers met het opstellen van een voorstel voor de regionaal manager. Erg interessant om te zien hoe zo'n project gaat en de kennis meteen in te zetten voor ingewikkelde berekeningen en een goed voorstel. Deze week is mijn voorstel goedgekeurd en dat voelt toch wel bijzonder goed. Ondertussen kennen ook allerlei mensen bij Oxfam International me nu, aangezien ik ze lastigheb gevallen met allerhande vragen. Kan nog interessant zijn als ik daar ooit ga solliciteren......

Mijn tweede week heb ik besteed aan het herschrijven en aanvullen van het veranderplan voor Laos. Ze hadden een consultant ingehuurd om het plan te schrijven maar het lijkt nergens naar en heeft nog heel wat werk nodig voor het hoofdkantoor in Melbourne het goed gaat keuren. Het lastige is dat iedereen wel weet dat ze in juni 2013 een heel groot deel van de projecten gaan sluiten en dus ook heel wat staf gaan kwijtraken dan, maar niemand ziet nog de belangrijkheid van het veranderplan in.......... Gevaarlijke situatie want voor je het weet is het Juni 2013. Ik heb nog twee weken om het tussen de oren van de managers te krijgen, hoop dat me dat gaat lukken. De laatste twee weken moet ik ook nog kijken naar een risico-analyse, een communicatieplan,de eindbetalingen en een trainingplan voor alle staf.

Hoewel iedereen me had voorbereid op een echt taalprobleem hier, spreken veel meer mensen Engels dan ik dacht en ik kan dus echt wel wat 'meters maken'. Ik probeer wel wat Laos op te pikken maar tot nu toe is het erg beperkt. De taal heeft dezelfde problemen als het kmai: veel dezelfde woorden met een andere uitspraak voor totaal andere zaken en vele woorden voor een en hetzelfde. Ik ga me er dus maar niet te veel in verdiepen. Sabai Die- hallo, Kop Chai- dank u wel; zijn zo ongeveer de enige woorden die ik de hele tijd gebruik en dat brengt genoeg glimlachen op gezichten (net als in Cambodja) en dat is genoeg voor nu.Och, ja: 'geen vlees' kan ik ook al zeggen in Lao ;-)

Ik heb al aardig wat leuke foto's maar die zet ik wel op de site als ik weer terug ben in PP en mijn eigen computer weer bij me heb. Op dit moment is dat wat lastig allemaal.

Hoop dat jullie allemaal rustig van de zomer in het najaar sukkelen, zonder al te veel slecht weer en allemaal tot de volgende keer !!!

  • 07 Oktober 2012 - 14:57

    Erik:

    Hoi Nelleke,

    leuk om te lezen hoe je in Laos vergaat. Goed om te lezen dat Vientiane wat minder de PP problemen kent. Over Luang Prabang hoor ik oo enthoisiaste verhalen. Als ik weer die kant op ga sla ik Laos niet over.

    Groet, Erik

  • 09 Oktober 2012 - 04:59

    Leandra:

    Weet precies waar je zit, want wij waren er een maandje geleden! Veel plezier!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Thailand, Chiang Saen

Working and Living in Cambodia

Ik ben begonnen met werken in Cambodja via VSO (Volunteer Organisation Overseas) voor 2 jaar als Human Resource Development Adviseur bij het Ministerie van Bosbouw, Landbouw en Visserij in Cambodia. Ik woon in een fijn appartement in de hoofdstad van Cambodia, Phnom Penh en mag (gelukkig) ook wat zakenreizen gaan maken naar enkele provinciale kantoren. Zo zal ik een groter deel van het land gaan leren kennen. De opdracht was om een HR Development plan op te zetten en te implementeren voor zowel de centrale als de decentrale staf. Omdat HR onbekend is binnen de overheid van Cambodja, zochten ze externe hulp. Ik heb in 2011 in samenwerking met de Cambodjaanse staf van HRD een stapje voorwaarts kunnen zetten in 2012 door opzetten en uitvoeren van een trainingsprogramma en een ontwikkelingen van een HRD Beleid voor de komende 9 jaar en HRD plannen voor de komende drie jaar. Helaas kon ik de implementatie van de plannen niet zelf doen - wegens capaciteit bij de organisatie zelf en de taalproblemen - en was ik genoodzaakt om eerder mijn opdracht te verlaten dan gewenst. Ik heb echter gezorgd dat ze andere externe ondersteuning krijgen in 2012 voor de implementatie van de plannen.
Sinds 9 Januari 2012 werk ik voor Oxfam Australie in Cambodja als Change en HR Manager. Oxfam International heeft besloten om de acht verschillende Oxfam's die werken in Cambodia samen te voegen in een Single Management Structure. Vier zullen hun eigen staf houden in de nieuwe organisatie structuur en de andere vier zullen sluiten en hun projecten overhevelen naar anderen. Oxfam Australie is een van de laatste vier en zal zijn provinciale kantoren gaan sluiten in Juni 2012 en het kantoor in Phnom Penh in december 2012. Mijn opdracht is om te helpen in dit proces en het management en de staf ondersteunen in de HR aspecten ervan. Een groot deel van mijn tijd zal ik besteden aan 1 op 1 coaching van de staf, in het vinden van een nieuwe baan. Wellicht dat ik de laatste maanden van 2012 ook consultancy ga doen voor de andere Oxfam kantoren, maar het zou zelfs kunnen dat ik gevraagd wordt om te helpen bij Oxfam Australie in Laos. Spannende zaken dus!

Recente Reisverslagen:

09 Oktober 2013

we gaan op reis en we nemen mee......

16 September 2013

dubbel update en spannend nieuws..........

29 Augustus 2013

vlucht geboekt!

17 Augustus 2013

tussenstandjes werk en verkiezingen

30 Juli 2013

Tussenverslag verkiezingen
Nelleke

Ik ben voor Oxfam Engeland aan het werk in Jakarta voor 6 maanden.

Actief sinds 04 Okt. 2010
Verslag gelezen: 545
Totaal aantal bezoekers 85915

Voorgaande reizen:

06 Oktober 2014 - 05 Oktober 2014

werken en wonen in Indonesie

27 Oktober 2013 - 10 Januari 2014

avonturen in Panama, Central America

14 Oktober 2010 - 31 December 2012

Working and Living in Cambodia

Landen bezocht: