Meer Oxfam en regionaal in 2013 ???? - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Nelleke Steverink - WaarBenJij.nu Meer Oxfam en regionaal in 2013 ???? - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Nelleke Steverink - WaarBenJij.nu

Meer Oxfam en regionaal in 2013 ????

Door: Nelleke

Blijf op de hoogte en volg Nelleke

24 November 2012 | Cambodja, Phnom-Penh


Hoi iedereen,

De oplettende volgers weten misschien dat mijn contract met Oxfam Australie ophoudt in december en misschien zijn jullie benieuwd naar mijn plannen voor 2013. Hoewel nog niets definitief is, kan ik jullie wel een update geven waar ik zoal mee bezig ben en een schets geven van waar het misschien uit gaat komen.

Het plan toen ik hier naar toe kwam was om 26 maanden voor VSO te werken en dan terug te gaan naar NL, huis zoeken, opnieuw 'resettelen' en werk zoeken. Dat ik halverwege verwisselende naar Oxfam was onverwacht maar paste nog steeds binnen het plan qua 'timeframe'. Het is erg interessant om na een jaar werken voor de Cambodjaanse overheid nu voor een zogeheten 'International None Government Organization' te werken in hetzelfde land, en het heeft me een kijkje achter de schermen gegeven van ontwikkelingswerk en hoe zaken in het echt werken in ontwikkelingslanden.

Nu de periode van 26 maanden in Cambodja aan het aflopen is, komt de vraag opzetten: wat te doen in 2013 ?

De algehele economische wereld crisis en alle effecten die dat heeft in Europa zijn erg verhevigd sinds ik er weg ben en de onverwachte val van het kabinet in NL heeft de werkgelegenheid niet echt goed gedaan. Ik verwacht dan ook niet echt om werk te kunnen gaan vinden in NL in 2013, terwijl ik wel heel veel kosten moet gaan maken om te 'resettelen'.

Vandaar dat ik besloten heb om te proberen nog een jaartje extra aan het werk te blijven buiten NL en nu al een paar maandjes hard aan het solliciteren ben naar allerlei HR banen in allerlei delen van de wereld die mij aantrekkelijk lijken. Het gaat dan om banen varierend van Italie, Engeland, Philipijnen, Australie en natuurlijk ook in de regio waar ik nu werk (aangezien ik daar nu een netwerk heb en ervaring heb opgedaan). Daarnaast vertel ik zo ongeveer iedereen die ik tegenkom dat ik op zoek ben naar een leuke nieuwe job - je weet maar nooit ;-) Helaas is er uit al die acties nog niets definitiefs voortgekomen, maar ik blijf het gewoon proberen.

Gelukkig zijn er ook andere mensen voor me aan het lobbyen zoals o.a. de Regio Manager van het Oxfam Australie programma in Oost Azie. Ze kan me zelf geen verlenging van mijn contract bieden, hoewel ze me wel nodig heeft voor de vestiging in Laos, dus ze probeert me nu op deze manier te helpen. Geweldig, niet waar? Ze is zo ongeveer mijn grootste fan, dus dat is super.

Op een regionale vergadering, van alle Oxfam organisaties werkend in deze regio in Bangkok, wist ze de interesse te wekken van de regionaal managers van zowel Oxfam Engeland EN van Oxfam Belgie voor mijn kennis en kunde. Mijn manager vroeg me om mijn cv naar hen toe te sturen- wat ik snel heb gedaan. Daarop hebben we wat gesprekken gevoerd die kunnen leiden tot een erg interessant project voor mij voor diverse Oxfam's in deze regio, betaald door Oxfam Engeland.

Om het vervolg van dit proces duidelijk te maken is het nu verstandig om nog eens uit te leggen dat Oxfam wereldwijd niet 1 organisatie is maar zo ongeveer elk land zijn eigen versie heeft van een Oxfam organisatie. Zo is de Oxfam organisatie in NL genaamd Oxfam Novib. De overkoepelende organisatie is Oxfam International, die de ondersteuning geeft vanuit Engeland en basis richtlijnen zet voor iedere Oxfam om zo enige eenheid in het geheel te brengen.

Iedere Oxfam werkt op zijn eigen manier, waarbij sommige volledig vanuit 1 hoofdkantoor werken (zoals Oxfam Novib tot 2012), sommige een hoofdkantoor EN allerlei kantoren in de landen waar ze projecten uitvoeren (zoals Oxfam Belgie en Hong Kong), en dan heb je nog degenen die een voorkeur hebben voor 1 regionaal kantoor in elke regio waar ze projecten uitvoeren. (zoals Oxfam Australie). Ondanks deze verschillen hebben ze allemaal regionale managers, die regelmatig samen komen om projecten op elkaar af te stemmen in dezelfde regio.

Op nationaal niveau - dus op het niveau waar allerlei Oxfam's werken in hetzelfde land - proberen ze ook de afstemming te vinden op projectbasis. Dit om te voorkomen dat verschillende Oxfam organisaties in dezelfde regio's met dezelfde projecten bezig zijn, wat niet effectief is. In de Oost Azie regio zijn bv alle Oxfam organisatie die werken in Vietnam al samengevoegd in 1 gebouw en zijn ze officieel overgegaan tot 1 nationale Oxfam organisatie. In Cambodja zijn ze allemaal al wel samengevoegd in 1 gebouw maar de officiele technische samenvoeging vindt plaats volgend jaar. Naast allerlei wettelijke veranderingen heeft dit proces ook allerlei praktische veranderingen in zich voor oa projecten en voor het personeel.

Oxfam International ondersteunt alle Oxfam's met technisch advies voor deze processen maar niemand besteed aandacht aan de 'zachtere' kant van het proces, namelijk wat het betekent voor het personeel. Zaken als demotivatie van personeel door alle onzekerheid in het proces, veranderingen in posities, carriere mogelijkheden etc. worden in het geheel niet meegenomen in het veranderingsproces. Terwijl de praktijk is dat vele goede medewerkers de deur uit hollen gedurende het proces - zoals in Cambodja massaal gebeurt met personeel van Oxfam Engeland.
Ook wordt alles gezien als een bedreiging en niemand kijkt naar de kansen die de samenvoegingen van de verschillende Oxfam organisaties kan en zou moeten bieden. Zo levert de samenvoeging veel meer carrieremogelijkheden op voor het nationale personeel, maar vraagt het ook veel meer leiderschapskwaliteiten van het management. Dat is iets dat ook de regiomanager en de regionale HR manager van Oxfam Engeland zijn opgevallen en zij hebben een wens om hier in 2013 nu echt aandacht aan te gaan besteden. De regionale Hr manager van Oxfam Engeland heeft niet de tijd om het zelf te doen en is daarom uitermate geinteresseerd om mij in te huren voor dit proces.

Na een paar skype gesprekken, vele emails heen en weer en een persoonlijk gesprek vorige week, zijn we op dit moment samen aan het werk om een voorstel op papier te zetten op basis waarvan we geld kunnen krijgen voor dit project. We hopen en verwachten dat dit volgende week tot succes zal leiden - maar het is altijd afwachten.

Het project voor Oxfam Engeland zal zich voornamelijk richten op Cambodja en Vietnam, omdat ze zelf daar het meeste personeel hebben in deze regio. Ze verwachten een project van ongeveer 9 maanden.

Wat grappig is, is dat ik nadat ik heb aangegeven dat Oxfam Engeland het project moet uitbreiden naar alle andere aanwezige Oxfam's, dit er al toe heeft geleid dat: Oxfam America in Cambodja en Oxfam Belgie in Vietnam mee willen doen in het project EN dat we Oxfam Hong Kong en Oxfam Novib in Vietnam gaan vragen om mee te doen in het project. Oxfam Belgie in Vietnam wil me ook inhuren voor advies tav hun verandertraject daar en zelfs Oxfam Australie springt nu op de rijdende trein door geld te bieden voor extra advies van mij voor het proces in Laos.

Het project wordt zo dus steeds groter en het voordeel is dat het steeds waarschijnlijker is dat het door gaat. Het zou voor mij praktisch betekenen dat ik een contract met Oxfam Engeland zou krijgen, ongeveer 4/5 maanden in Phnom Penh blijf wonen en dan zeer waarschijnlijk voor de andere maanden in Hanoi ga wonen om het werk te doen in Vietnam. Dan nog regelmatige trips naar Laos voor Oxfam Australie en naar Bangkok voor overleg met Oxfam Engeland gedurende die gehele periode. Het ziet er uit als een aantrekkelijke invulling voor 2013 ;-)

Helaas is het nog afwachten of het allemaal gaat lukken, dus ik blijf me gewoon bezig houden met de afronding van mijn opdracht bij Oxfam Australie in december en blijf solliciteren op andere banen.

Iedereen die een goed idee heeft: laat het me horen! ;-)

Als het me niet lukt om een betaalde baan te vinden zal ik in 2013 toch weer terug moeten komen naar NL en daar mijn geluk beproeven. Ook niet erg, maar even een andere mindset en ik zal stevig moeten gaan investeren in warme kleren dan ;-)

groetjes allemaal!!!

  • 24 November 2012 - 10:34

    Roos:

    Ik wens je heel veel succes.......
    groeten,
    Roos

  • 25 November 2012 - 19:57

    Erna Eskes:

    Hoi Nelleke,

    Jemig wat plannen en ideeën heb je. Ik hoop voor je dat het gaat lukken. Wat ik zo lees ziet het er niet echt heel slecht uit voor je....maar ja geld, een potje vinden...dat valt op het moment niet mee. Maar ik lees dat je niet op een paard wedt.....Komt vast goed! Leuk hoor...... om je verhalen en plannen zo te lezen. Veel geluk..... Groetjes uit een stormachtig Nederland...en dan hem ik het niet alleen over het weer.
    Erna



  • 25 November 2012 - 19:57

    Erna Eskes:

    Hoi Nelleke,

    Jemig wat plannen en ideeën heb je. Ik hoop voor je dat het gaat lukken. Wat ik zo lees ziet het er niet echt heel slecht uit voor je....maar ja geld, een potje vinden...dat valt op het moment niet mee. Maar ik lees dat je niet op een paard wedt.....Komt vast goed! Leuk hoor...... om je verhalen en plannen zo te lezen. Veel geluk..... Groetjes uit een stormachtig Nederland...en dan hem ik het niet alleen over het weer.
    Erna



  • 25 November 2012 - 19:57

    Erna Eskes:

    Hoi Nelleke,

    Jemig wat plannen en ideeën heb je. Ik hoop voor je dat het gaat lukken. Wat ik zo lees ziet het er niet echt heel slecht uit voor je....maar ja geld, een potje vinden...dat valt op het moment niet mee. Maar ik lees dat je niet op een paard wedt.....Komt vast goed! Leuk hoor...... om je verhalen en plannen zo te lezen. Veel geluk..... Groetjes uit een stormachtig Nederland...en dan hem ik het niet alleen over het weer.
    Erna



  • 25 November 2012 - 19:58

    Erna Eskes:

    Ach ik tel altijd voor drie ;-)

  • 26 November 2012 - 15:30

    Erik:

    Hoi Nellke,

    Leuke om weer een update te lezen en succes! Ik hoop dat het nieuwe project doorgaat al is het maar omdat Hanoi een fantastische stad is om een tijdje te wonen!

    Groet, Erik

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Cambodja, Phnom-Penh

Working and Living in Cambodia

Ik ben begonnen met werken in Cambodja via VSO (Volunteer Organisation Overseas) voor 2 jaar als Human Resource Development Adviseur bij het Ministerie van Bosbouw, Landbouw en Visserij in Cambodia. Ik woon in een fijn appartement in de hoofdstad van Cambodia, Phnom Penh en mag (gelukkig) ook wat zakenreizen gaan maken naar enkele provinciale kantoren. Zo zal ik een groter deel van het land gaan leren kennen. De opdracht was om een HR Development plan op te zetten en te implementeren voor zowel de centrale als de decentrale staf. Omdat HR onbekend is binnen de overheid van Cambodja, zochten ze externe hulp. Ik heb in 2011 in samenwerking met de Cambodjaanse staf van HRD een stapje voorwaarts kunnen zetten in 2012 door opzetten en uitvoeren van een trainingsprogramma en een ontwikkelingen van een HRD Beleid voor de komende 9 jaar en HRD plannen voor de komende drie jaar. Helaas kon ik de implementatie van de plannen niet zelf doen - wegens capaciteit bij de organisatie zelf en de taalproblemen - en was ik genoodzaakt om eerder mijn opdracht te verlaten dan gewenst. Ik heb echter gezorgd dat ze andere externe ondersteuning krijgen in 2012 voor de implementatie van de plannen.
Sinds 9 Januari 2012 werk ik voor Oxfam Australie in Cambodja als Change en HR Manager. Oxfam International heeft besloten om de acht verschillende Oxfam's die werken in Cambodia samen te voegen in een Single Management Structure. Vier zullen hun eigen staf houden in de nieuwe organisatie structuur en de andere vier zullen sluiten en hun projecten overhevelen naar anderen. Oxfam Australie is een van de laatste vier en zal zijn provinciale kantoren gaan sluiten in Juni 2012 en het kantoor in Phnom Penh in december 2012. Mijn opdracht is om te helpen in dit proces en het management en de staf ondersteunen in de HR aspecten ervan. Een groot deel van mijn tijd zal ik besteden aan 1 op 1 coaching van de staf, in het vinden van een nieuwe baan. Wellicht dat ik de laatste maanden van 2012 ook consultancy ga doen voor de andere Oxfam kantoren, maar het zou zelfs kunnen dat ik gevraagd wordt om te helpen bij Oxfam Australie in Laos. Spannende zaken dus!

Recente Reisverslagen:

09 Oktober 2013

we gaan op reis en we nemen mee......

16 September 2013

dubbel update en spannend nieuws..........

29 Augustus 2013

vlucht geboekt!

17 Augustus 2013

tussenstandjes werk en verkiezingen

30 Juli 2013

Tussenverslag verkiezingen
Nelleke

Ik ben voor Oxfam Engeland aan het werk in Jakarta voor 6 maanden.

Actief sinds 04 Okt. 2010
Verslag gelezen: 474
Totaal aantal bezoekers 85925

Voorgaande reizen:

06 Oktober 2014 - 05 Oktober 2014

werken en wonen in Indonesie

27 Oktober 2013 - 10 Januari 2014

avonturen in Panama, Central America

14 Oktober 2010 - 31 December 2012

Working and Living in Cambodia

Landen bezocht: