Eindelijk weer in Vietnam! - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Nelleke Steverink - WaarBenJij.nu Eindelijk weer in Vietnam! - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Nelleke Steverink - WaarBenJij.nu

Eindelijk weer in Vietnam!

Door: Nelleke

Blijf op de hoogte en volg Nelleke

14 April 2013 | Vietnam, Hanoi

Hoi Iedereen,

Grappig: Bij jullie is het nu warmer dan bij mij ! Ik ben namelijk in Hanoi sinds een week en heb het al behoorlijk koud gehad! Na een week begint het eindelijk een beetje te wennen en we zitten vandaag zelfs op 22 graden! Oef!

Toch is het geweldig om weer in Vietnam te zijn. Ik geloof dat het in 2000 was dat ik als toerist hier een maand rondgereist heb en direct wilde blijven. Wat een geweldig land vond ik het en wat een bijzondere mensen! Nu ben ik terug, maar dan voor werk en niet als toerist.

Ik ben in Hanoi voor drie weken werk in het Oxfam kantoor en ik ga hier voornamelijk mensen interviewen en informatie verzamelen voor mijn project voor Oxfam Great Britain. Daarnaast ga ik wat advies geven aan twee Oxfam's die volgend jaar gaan sluiten.

Ik heb het super goed voor elkaar hier in Hanoi- met grote dank aan de Vietnamese staf hier- want ik heb een apartementje en een fiets voor drie weken! In de weekends kan ik er dus lekker op uit en wat meer van de stad gaan zien dan de vorige keer dat ik hier was.

Mijn eerste week werk is super leuk geweest en bijzonder interessant. De samenvoeging van de verschillende Oxfam's in Vietnam gaat heel wat beter dan in Cambodja. Er zijn vele verschillen tussen beiden: zoals o.a. dat iin Cambodja 80% van de staf man is en vrouwen alleen in administratieve functies werken. In Vietnam is 80% van de staf vrouw en er werken er heel veel in hoge functies - zelfs algemeen managers! Dat maakt een heel verschil in de cultuur van een organisatie en het wordt interessant om uit te vinden waarom hier zo veel vrouwen in belangrijke functies werken. De komende twee weken wordt het bijzonder druk want ik wil zo veel mogelijk mensen spreken in de tijd dat ik hier ben. Het wordt dus vermoeiend maar wel erg leuk en interessant! Na deze periode ga ik hetzelfde doen in het kantoor in Nepal en dan wordt het tijd om alle informatie te verwerken en te bedenken of ik een systeem kan verzinnen dat in al die kantoren gaat werken om de juiste mensen binnen te halen, te houden en door te laten groeien naar andere posities.

De hele omgeving is erg stimulerend en een geweldige afwisseling met Phnom Penh! Het kantoor gebouw is erg prettig - op 5 minuten fietsen van mijn apartement- en de mensen allemaal heel erg aardig. Iedere Oxfam heeft een kok in dienst en als je ze 's ochtends laat weten of je wilt lunchen op kantoor dan kan je om 12 aanschuiven bij de andere staf in het restaurant op de 7e verdieping. Ze weten al dat ik vegetarisch eet en zodra ik binnenkom zie je de koks de keuken in verdwijnen en met een extra gerecht voor me komen opdraven. Er staan altijd diverse Vietnamese gerechten op tafel, naast de rijst altijd groentes en soep. Daarnaast vlees, vis en/of kip maar ze maken voor mij wat tofu of een ommeletje extra. Tot nu toe is het super lekker geweest en het is ook erg leuk om steeds aan een andere tafel aan te schuiven en met andere mensen kennis te maken. Ik gebruik het nu ook om de drempel naar mij toe wat lager te maken aangezien mijn komst formeel is aangekondigd en sommige mensen erg nerveus worden van het idee dat ze een interview met mij hebben. Nu leren ze me al een beetje kennen en wordt het gesprek straks makkelijker.

Ik woon in een heerlijk straatje, waar alle huizen vroeg opengaan en voor elk huis een marktkraampje is opgezet. Ik kan alles kopen wat ik nodig heb voor mijn apartementje. Super handig en vooral alle verse kruiden zijn GEWELDIG!! Naast het kantoor een enorm winkelcentrum met een supermarkt waar ik alle andere dingen kan kopen die ik nodig heb (zoals kaas, ketchup e.d.) Ik ben dus weinig tijd kwijt aan inkopen doen en dat is wel zo lekker.
Gisteren was mijn eerste dag vrij - zaterdag- en ik heb er meteen gebruik van gemaakt om met mijn fiet naar het oude centrum te gaan. Het was verassend hoeveel ik nog herkende van mijn vakantie lang geleden. Sommige dingen heb ik toen al gezien dus die vermijd ik nu maar ik was in geen enkel museum geweest dus ik ben naar beide History Museum's geweest. Erg interesaant! De rest van de middag hebben Vietnamese jongeren me aangenaam bezig gehouden met Engelse les. Ja, dat was even wennen maar in het centrum lopen hele groepen rond die hun Engels willen oefenen met buitenlanders and als je daar dan als nietsvemoedende buitenlander in je eentje rondloopt dan ben je zo 'gesnapt' ;-) Het was echter super leuk om van hen te horen waar ze mee bezig zijn in hun leven, waarom ze Engels willen leren en hoe zij het leven in Vietnam zien. Een mooie interactie dus! Als je tijdje in hetzelfde gebied blijft hangen dan zie je dezelfde groepen steeds met andere mensen praten. Erg grappig! Ik moet dit ook zelf maar in praktijk gaan brengen als ik weer in een spaanstalig land ben!

Na mijn werk in hier in Hanoi ga ik niet direct naar Phnom Penh terug maar ga ik eerst wat daagjes naar Ho Chi Minh City om daar wat rond te dwalen als toerist. Vanaf daar is het dan een kleine stap naar Phnom Penh. Ja, dit jaar probeer ik nog zoveel mogelijk te genieten van dit deel van Azie want je weet maar nooit wanneer je nog eens terugkomt. Met mijn project is dat allemaal bijzonder makkelijk te regelen dus het is een ideaal jaartje om dat te doen.

Volgende verslag dus na Ho Chi Minh City en dan zal ik ook de leukste foto's toevoegen.

Geniet allemaal van het warmere weer in Nederland en tot spoedig horens!

  • 16 April 2013 - 09:58

    Leandra En André Van Dam-Lok:

    klinkt allemaal weer goed, geniet ervan!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Vietnam, Hanoi

Working and Living in Cambodia

Ik ben begonnen met werken in Cambodja via VSO (Volunteer Organisation Overseas) voor 2 jaar als Human Resource Development Adviseur bij het Ministerie van Bosbouw, Landbouw en Visserij in Cambodia. Ik woon in een fijn appartement in de hoofdstad van Cambodia, Phnom Penh en mag (gelukkig) ook wat zakenreizen gaan maken naar enkele provinciale kantoren. Zo zal ik een groter deel van het land gaan leren kennen. De opdracht was om een HR Development plan op te zetten en te implementeren voor zowel de centrale als de decentrale staf. Omdat HR onbekend is binnen de overheid van Cambodja, zochten ze externe hulp. Ik heb in 2011 in samenwerking met de Cambodjaanse staf van HRD een stapje voorwaarts kunnen zetten in 2012 door opzetten en uitvoeren van een trainingsprogramma en een ontwikkelingen van een HRD Beleid voor de komende 9 jaar en HRD plannen voor de komende drie jaar. Helaas kon ik de implementatie van de plannen niet zelf doen - wegens capaciteit bij de organisatie zelf en de taalproblemen - en was ik genoodzaakt om eerder mijn opdracht te verlaten dan gewenst. Ik heb echter gezorgd dat ze andere externe ondersteuning krijgen in 2012 voor de implementatie van de plannen.
Sinds 9 Januari 2012 werk ik voor Oxfam Australie in Cambodja als Change en HR Manager. Oxfam International heeft besloten om de acht verschillende Oxfam's die werken in Cambodia samen te voegen in een Single Management Structure. Vier zullen hun eigen staf houden in de nieuwe organisatie structuur en de andere vier zullen sluiten en hun projecten overhevelen naar anderen. Oxfam Australie is een van de laatste vier en zal zijn provinciale kantoren gaan sluiten in Juni 2012 en het kantoor in Phnom Penh in december 2012. Mijn opdracht is om te helpen in dit proces en het management en de staf ondersteunen in de HR aspecten ervan. Een groot deel van mijn tijd zal ik besteden aan 1 op 1 coaching van de staf, in het vinden van een nieuwe baan. Wellicht dat ik de laatste maanden van 2012 ook consultancy ga doen voor de andere Oxfam kantoren, maar het zou zelfs kunnen dat ik gevraagd wordt om te helpen bij Oxfam Australie in Laos. Spannende zaken dus!

Recente Reisverslagen:

09 Oktober 2013

we gaan op reis en we nemen mee......

16 September 2013

dubbel update en spannend nieuws..........

29 Augustus 2013

vlucht geboekt!

17 Augustus 2013

tussenstandjes werk en verkiezingen

30 Juli 2013

Tussenverslag verkiezingen
Nelleke

Ik ben voor Oxfam Engeland aan het werk in Jakarta voor 6 maanden.

Actief sinds 04 Okt. 2010
Verslag gelezen: 539
Totaal aantal bezoekers 85920

Voorgaande reizen:

06 Oktober 2014 - 05 Oktober 2014

werken en wonen in Indonesie

27 Oktober 2013 - 10 Januari 2014

avonturen in Panama, Central America

14 Oktober 2010 - 31 December 2012

Working and Living in Cambodia

Landen bezocht: