weer terug in Phnom Penh voor twee weekjes..... - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Nelleke Steverink - WaarBenJij.nu weer terug in Phnom Penh voor twee weekjes..... - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Nelleke Steverink - WaarBenJij.nu

weer terug in Phnom Penh voor twee weekjes.....

Door: Nelleke

Blijf op de hoogte en volg Nelleke

06 Mei 2013 | Cambodja, Phnom-Penh

Hai iedereen,

Ik ben sinds een dag weer terug in Phnom Penh en ben wat aan het uitrusten van het werk en het toerist spelen (wat kan dat vermoeiend zijn!) Zoals beloofd hierbij wat foto's van zowel Hanoi als Saigon (ik ben maar gestopt met het Ho Chi Minh City noemen aangezien ik de enige was- ze noemen het allemaal nog bij de oude naam). Ik hoop dat jullie er van kunnen genieten want ik heb me echt als een Japanner gedragen hier en daar - 'SNAP' en doorlopen ;-).

Even oppakken waar ik gebleven was drie weken geleden: Het werk in Hanoi. Ik heb in totaal 45 mensen gesproken in het kantoor en nu zit ik met het probleem om van al die informatie iets zinnigs te maken zodat ik er iets mee kan doen in het project. Dat gaat nog even duren, vrees ik. Over twee weken ga ik naar Nepal om in het kantoor in Katmandu hetzelfde te doen, dus dan wordt de informatie NOG groter. Wordt lachen!

De verschillen tussen het kantoor in Cambodja en Hanoi zijn groot. Dit komt door een heel groot deel omdat Vietnam als land al een heel stuk verder is in zijn ontwikkeling. Daardoor zijn de projecten van Oxfam in Vietnam totaal anders. Waar Cambodja zich nog steeds richt op de basis van het bestaan: zoals bouwen, verspreiden van materialen en kennis hoe ze toe te passen, is Vietnam veel meer bezig met ondersteunen van de overheid in het professionaliseren van het gehele onderwijssysteem, doen we heel veel aan het tegengaan van 'human trafficing', helpen ze met klimaat issues and 'women's rights'. Dit maakt ook dat project werk in Cambodja erg veel mannen aantrekt (technische projecten) en in Vietnam voornamelijk vrouwen (informatie en vrouwen issues). Dat is dan meteen de verklaring voor het grote verschil in staf tussen beide en dat maakt dus ook het verschil in cultuur duidelijk.

Sommige dingen zijn hetzelfde: corruptie is in beide landen te vinden (hoewel ik denk dat het in Vietnam ietsje minder erg is) en in beide landen hebben ze dezelfde discussies over de samenvoeging tot EEN OXFAM. Grote verschil is wel dat ze in Cambodja niet echt een voordeel zien in de samenvoeging, wat de discussies nog moeilijker maakt, en in Vietnam ze de voordelen echt wel zien maar soms vast komen te zitten tussen eigen belangen en Oxfam belangen.

Het ronddwalen in Hanoi was geweldig leuk, het stikt van de markten en winkeltjes en restaurantjes en eetstalletjes en ga zo maar door. De museums zijn super leuk, hoewel niet alles in het Engels aangegeven is dus dan is het een beetje gokken waar je naar staat kijken. Voegt een extra dimensie toe ;-) Gelukkig knapte het weer ook op na de eerste week - we gingen van 18 naar 25 en de laatste week rond de 28 graden. Super lekker!

Afgelopen maandag ben ik naar Saigon gevlogen en heb daar mijn intrek in een schattig hotelletje genomen. Saigon is totaal anders dan Hanoi - het is veel groter dan Hanoi en alles ligt verder uit elkaar. Na een dag lopen waren mijn voeten moe en mijn lijf warm (ging van 28 naar 35/38 graden en regen) was ik het zat en heb ik een fiets geregeld. Dat was een slimme zet want nu heb ik veel meer gezien van de stad zelf doordat ik uit het echte toeristen district 1 kon gaan. Ik zat naast een park en dat was leuk want iedereen gebruikt het park als recreatie mogelijkheid. Hele schoolklassen waren spelletjes aan het doen en groepen waren dansen aan het oefenen samen - erg leuk om te zien hoe jongens proberen stoer te dansen en de meisjes zo gracieus mogelijk. Vermakelijke uurtjes dus!

Voor zover alle tekst; geniet van de foto's!

Volgende verslag komt uit Nepal.

  • 13 Mei 2013 - 23:05

    Margot:

    Is Vietnam nou veel veranderd in 12 jaar?
    Ben er in 2007 geweest, toen was het booming.
    Oh ja....gefelciteerd!!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Cambodja, Phnom-Penh

Working and Living in Cambodia

Ik ben begonnen met werken in Cambodja via VSO (Volunteer Organisation Overseas) voor 2 jaar als Human Resource Development Adviseur bij het Ministerie van Bosbouw, Landbouw en Visserij in Cambodia. Ik woon in een fijn appartement in de hoofdstad van Cambodia, Phnom Penh en mag (gelukkig) ook wat zakenreizen gaan maken naar enkele provinciale kantoren. Zo zal ik een groter deel van het land gaan leren kennen. De opdracht was om een HR Development plan op te zetten en te implementeren voor zowel de centrale als de decentrale staf. Omdat HR onbekend is binnen de overheid van Cambodja, zochten ze externe hulp. Ik heb in 2011 in samenwerking met de Cambodjaanse staf van HRD een stapje voorwaarts kunnen zetten in 2012 door opzetten en uitvoeren van een trainingsprogramma en een ontwikkelingen van een HRD Beleid voor de komende 9 jaar en HRD plannen voor de komende drie jaar. Helaas kon ik de implementatie van de plannen niet zelf doen - wegens capaciteit bij de organisatie zelf en de taalproblemen - en was ik genoodzaakt om eerder mijn opdracht te verlaten dan gewenst. Ik heb echter gezorgd dat ze andere externe ondersteuning krijgen in 2012 voor de implementatie van de plannen.
Sinds 9 Januari 2012 werk ik voor Oxfam Australie in Cambodja als Change en HR Manager. Oxfam International heeft besloten om de acht verschillende Oxfam's die werken in Cambodia samen te voegen in een Single Management Structure. Vier zullen hun eigen staf houden in de nieuwe organisatie structuur en de andere vier zullen sluiten en hun projecten overhevelen naar anderen. Oxfam Australie is een van de laatste vier en zal zijn provinciale kantoren gaan sluiten in Juni 2012 en het kantoor in Phnom Penh in december 2012. Mijn opdracht is om te helpen in dit proces en het management en de staf ondersteunen in de HR aspecten ervan. Een groot deel van mijn tijd zal ik besteden aan 1 op 1 coaching van de staf, in het vinden van een nieuwe baan. Wellicht dat ik de laatste maanden van 2012 ook consultancy ga doen voor de andere Oxfam kantoren, maar het zou zelfs kunnen dat ik gevraagd wordt om te helpen bij Oxfam Australie in Laos. Spannende zaken dus!

Recente Reisverslagen:

09 Oktober 2013

we gaan op reis en we nemen mee......

16 September 2013

dubbel update en spannend nieuws..........

29 Augustus 2013

vlucht geboekt!

17 Augustus 2013

tussenstandjes werk en verkiezingen

30 Juli 2013

Tussenverslag verkiezingen
Nelleke

Ik ben voor Oxfam Engeland aan het werk in Jakarta voor 6 maanden.

Actief sinds 04 Okt. 2010
Verslag gelezen: 485
Totaal aantal bezoekers 85906

Voorgaande reizen:

06 Oktober 2014 - 05 Oktober 2014

werken en wonen in Indonesie

27 Oktober 2013 - 10 Januari 2014

avonturen in Panama, Central America

14 Oktober 2010 - 31 December 2012

Working and Living in Cambodia

Landen bezocht: