Vertraging reis en dan vul je het in met...... - Reisverslag uit Preah Seihanouk, Cambodja van Nelleke Steverink - WaarBenJij.nu Vertraging reis en dan vul je het in met...... - Reisverslag uit Preah Seihanouk, Cambodja van Nelleke Steverink - WaarBenJij.nu

Vertraging reis en dan vul je het in met......

Door: Nelleke

Blijf op de hoogte en volg Nelleke

04 Juni 2013 | Cambodja, Preah Seihanouk

Hoi Iedereen,

Zoals de titel als zegt: vertraging in de reisplannen naar Bangkok en Nepal door allerhande mensen die niet echt op 1 lijn zaten (zitten of gaan zitten). Hoop stress van het gedoe met het constant schuiven van data, maar uiteindelijk zijn we nu ergens want ik heb gewoon data vastgelegd en geboekt. Nu moet de rest MIJ gaan volgen als ze mee willen met me. Zo doen we dat! Meer hierover aan het eind van het verhaal........

De vertraging in de reisplannen maakte dat ik meer tijd in PP had en tot mijn grote plezier werd ik door mijn Oxfam Australie baas op het allerlaatste moment in een dure driedaagse training Leading Across Bounderies geschuffeld. Het was een Oxfam America 'ding', maar aangezien we nu allemaal '1-Oxfam' zijn, mochten andere Oxfammers ook meedoen. De hele training was bedoeld om mensen de kennis en middelen te geven om in een multidimensionale organisatie als Oxfam is te kunnen 'leiden'.

Voor de organisatie (OD) mensen onder jullie: Oxfam is een confederatie, met een onofficiele vierdimensionale matrix structuur (in landen en regio's) en een officiele hierarchische structuur (intern in elke Oxfam). Dat maakt samenwerken en aansturen van mensen ERG ingewikkeld. Naast praten over structuur van een organisatie, hebben we ook gespeeld met thema's als macht, vertrouwen, besluitvorming en samenwerken en hebben we veel tools gekregen om daar mee aan de slag te kunnen. Erg interessant - hoewel ik kapot was na drie dagen in de klas zitten en van oefening naar oefening te gaan. Ben het gewoon niet meer gewend. Stijl van training was ook erg Amerikaans en dat past niet echt bij mij, dus het was wat tandenknarsen soms maar ik heb wel goede dingen gehoord en ik steun het feit dat ze deze training in zoveel mogelijk landen aan het doen zijn en zo een positieve verandering in alle veranderingsprocessen tot stand zouden kunnen gaan brengen. Heb er ook nog handige contacten ook over gehouden en misschien dat ik onderdeel van het traject kan worden later (zoeken groepscoaches die de theorie in praktijk kunnen brengen door coaching van landenteams).

Een andere leuke bijkomstigheid van de vertraging was dat ik op het laatste moment TOCH mee kon naar de gezamenlijke 'staff-retreat' van Oxfam in Cambodia. Het was de eerste keer dat alle staf van alle Oxfam's die in Cambodja werken met elkaar weg gingen en daardoor was het erg spannend. Natuurlijk werd er weer eens gekozen om naar Sihanoukville te gaan - een plaats aan de kust waar je vier uur voor in een gammele bus moet zitten. Mijn eerste trip toen ik in Cambodja kwam was naar dezelfde plek en in de tussentijd ben ik er al meerdere keren geweest voor werk - en ook een keertje voor een duikvakantie (wat heel wat plezanter was, kan ik je vertellen! ).

Afgelopen donderdag was het dan zo ver: allemaal verzamelen om 7 uur in de morgen, in de bus en op reis! Helaas was iedereen om me heen wagenziek, dus er was weinig lol aan te beleven en de vier uur duurden dan ook gevoelsmatig 8 uur. Na een lunch moesten we meteen aan de slag - geen kans om even het strand te gaan verkennen helaas ;-(
Het programma richtte zich geheel op het leren kennen van elkaars programma's in Cambodja en het leren kennen van collega's waar je nog niet mee bekend bent (omdat je niet met ze werkt of omdat ze in de provincie zijn geplaatst) . Gelukkig zaten er ook veel speelse elementen in en aangezien Cambodjanen ERG GRAAG willen winnen, stond de zaal regelmatig op zijn kop! Hoe rustig ze ook zijn op het werk, zo rumoerig zijn ze bij een spelletje. De nieuwe directeur van Camdbodja was ook aanwezig (eerste dag voor hem) en hij is nederlands en hij wist niet wat hij meemaakte. Goede start van zijn nieuwe baan, denk ik ;-)
Afsluiter was een diner op het strand - groot voordeel! Helaas gingen de spelletjes iets te lang door, dus ik ben er tussenuit geknepen en ben in het totaal lege zwembad gedoken. Super afsluiting van een lange busrit en lange middag werk.

Vrijdag was er alleen een ochtenprogramma aangezien iedereen weer voor het donker terug in PP moest zijn. De weg van Sihanoukville naar PP is de meest gevaarlijke van het hele land dus reizen in het donker is vragen om ongelukken. Na de lunch dook dus iedereen in de bus - behalve een klein klubje dat bleef hangen in Sihanoukville voor het weekend. De maandag na het weekend was een nationale vrije dag dus een aantal mensen nam de gelegenheid te baat om er een kleine vakantie aan vast te plakken. Zo ook ik!

Het was namelijk al twee jaar geleden dat ik gedoken had in Cambodja en aangezien dat eigenlijk alleen maar kan in het droge seizoen heb ik het er maar van genomen. Regen verpest het zicht onder water enorm hier doordat het erg zanderig is en ondiep- dus duiken gedurende de regentijd is wat zonde van je geld. Vrijdag middag heerlijk aan de zwembad doorgebracht met Archie, een super relaxte collega van Oxfam America. Zaterdagmorgen de boot genomen naar het eiland waar het duikresort bungalows heeft en meteen die dag twee duiken gemaakt. Aangezien de regen al regelmatig valt hier (het is te vroeg, maar wat doe je er aan?), was de zichtbaarheid onder water niet geweldig maar toch was het leuk en heb ik weer nieuwe dingen gezien.
Het resort heeft zichzelf verplaatst naar een ander deel van het eiland sinds 2011 en nu staan de bungalows aan een geweldig wit strand in een super mooie baai. Ook hebben ze nu een restaurant met een buffet, dus keuze in wat je wilt eten. Allebei verbeteringen dus sinds de laatste keer dat ik er was. Zondag was helaas een complete regendag dus heb heerlijk in mijn hangmat gehangen op mijn veranda (is het niet chic?) en een boek uitgelezen. Wat kleine wandelingetjes op het strand en dat was het wel ;-) De duik instructeur was wat negatief dat niemand wilde duiken, maar ja het is tenslotte MIJN vakantie ;-)
Maandag (gisteren) was gelukkig een dag met volop zonneschijn dus ik lag om 8 uur in de morgen al in de zee! Daarna een lange strandwandeling gemaakt , gevolgd door twee duiken (voor en na de lunch). Toen was het helaas weer tijd om de boot terug te nemen zodat ik vandaag (dinsdag) de ochtend bus terug naar PP kon nemen en morgen weer op kantoor aanwezig kan zijn.

Ik ben nu weer thuis en zit dit op de bank te schrijven - de haren en het lijf zijn nog wat zout want ik heb nog niet gedoucht (te warm hier dus dat gebeurd later) - de kleren zijn gewassen en de werkmails zijn gelezen en beantwoord. Morgen het een gewone werkdag en 's avonds mijn tas inpakken want ik ga donderdag na het werk direct door naar het vliegveld om naar Bangkok te gaan.

Even logistiek voor degenen die me nog willen/kunnen volgen: ik vertrek naar Bangkok donderdag 6 Juni, werk in Bangkok op 7. Zaterdag 8 Juni: vlieg naar Nepal, Kathmandu, en heb dan anderhalve dag weekend om wat rond te dwalen daar. Van maandag 10 tot vrijdag 14 werk ik op het Nepal kantoor, onderzoek voor mijn project. Zaterdag 15 en 16 Juni blijf ik even hangen - daar moet ik nog een invulling voor vinden maar dat gaat wel lukken ;-). Op maandag 17 Juni vlieg ik dan weer naar Bangkok om daar dinsdag te gaan werken met mijn project leider. Mijn eerste voorstel voor mijn project is al klaar dus dat ga ik bespreken met haar en dan zien of ik wat stappen kan gaan zetten die wat praktischer zijn dan het onderzoek wat ik tot nu toe heb gedaan. Woensdag 19 Juni kom ik dan weer thuis en dan kan ik heel July besteden aan het bijslijpen van mijn voorstel. Lekker om even niet te reizen!

Begin Augustus wordt namelijk weer een trip naar Laos om daar de staf te helpen bij het solliciteren naar nieuwe banen (workshop en one-on-one) en uitleg van de gelden die ze krijgen als hun contract wordt afgesloten.

Rest van het jaar zien we dan later wel weer. Als mijn projectvoorstel wordt aangenomen dan betekent dat weer een reis naar Vietnam en Nepal om het daar voor te dragen, te bespreken en de eerste start voor de implementatie te zetten.

Ik zal proberen wat mooie foto's te maken van Kathmandu en Nepal voor het volgende verslag.

groetjes!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Cambodja, Preah Seihanouk

Working and Living in Cambodia

Ik ben begonnen met werken in Cambodja via VSO (Volunteer Organisation Overseas) voor 2 jaar als Human Resource Development Adviseur bij het Ministerie van Bosbouw, Landbouw en Visserij in Cambodia. Ik woon in een fijn appartement in de hoofdstad van Cambodia, Phnom Penh en mag (gelukkig) ook wat zakenreizen gaan maken naar enkele provinciale kantoren. Zo zal ik een groter deel van het land gaan leren kennen. De opdracht was om een HR Development plan op te zetten en te implementeren voor zowel de centrale als de decentrale staf. Omdat HR onbekend is binnen de overheid van Cambodja, zochten ze externe hulp. Ik heb in 2011 in samenwerking met de Cambodjaanse staf van HRD een stapje voorwaarts kunnen zetten in 2012 door opzetten en uitvoeren van een trainingsprogramma en een ontwikkelingen van een HRD Beleid voor de komende 9 jaar en HRD plannen voor de komende drie jaar. Helaas kon ik de implementatie van de plannen niet zelf doen - wegens capaciteit bij de organisatie zelf en de taalproblemen - en was ik genoodzaakt om eerder mijn opdracht te verlaten dan gewenst. Ik heb echter gezorgd dat ze andere externe ondersteuning krijgen in 2012 voor de implementatie van de plannen.
Sinds 9 Januari 2012 werk ik voor Oxfam Australie in Cambodja als Change en HR Manager. Oxfam International heeft besloten om de acht verschillende Oxfam's die werken in Cambodia samen te voegen in een Single Management Structure. Vier zullen hun eigen staf houden in de nieuwe organisatie structuur en de andere vier zullen sluiten en hun projecten overhevelen naar anderen. Oxfam Australie is een van de laatste vier en zal zijn provinciale kantoren gaan sluiten in Juni 2012 en het kantoor in Phnom Penh in december 2012. Mijn opdracht is om te helpen in dit proces en het management en de staf ondersteunen in de HR aspecten ervan. Een groot deel van mijn tijd zal ik besteden aan 1 op 1 coaching van de staf, in het vinden van een nieuwe baan. Wellicht dat ik de laatste maanden van 2012 ook consultancy ga doen voor de andere Oxfam kantoren, maar het zou zelfs kunnen dat ik gevraagd wordt om te helpen bij Oxfam Australie in Laos. Spannende zaken dus!

Recente Reisverslagen:

09 Oktober 2013

we gaan op reis en we nemen mee......

16 September 2013

dubbel update en spannend nieuws..........

29 Augustus 2013

vlucht geboekt!

17 Augustus 2013

tussenstandjes werk en verkiezingen

30 Juli 2013

Tussenverslag verkiezingen
Nelleke

Ik ben voor Oxfam Engeland aan het werk in Jakarta voor 6 maanden.

Actief sinds 04 Okt. 2010
Verslag gelezen: 505
Totaal aantal bezoekers 85910

Voorgaande reizen:

06 Oktober 2014 - 05 Oktober 2014

werken en wonen in Indonesie

27 Oktober 2013 - 10 Januari 2014

avonturen in Panama, Central America

14 Oktober 2010 - 31 December 2012

Working and Living in Cambodia

Landen bezocht: